Re: installeren espresso machine

11
Spironski schreef:De vijver waarin jij vist is redelijk groot, voor zover ik weet zijn de meeste HX-en voor thuisgebruik met een watertankje. Voor €1000 moet je 2-de hands een mooie combinatie kunnen vinden van maler en machine. Soms worden ze samen aangeboden, vaak afzonderlijk. Aangezien de maler belangrijker is voor je eindresultaat zou ik zeggen: budgetteer €300-500 voor je maler en dus € 500-700 voor machine.
Maar, als je tweedehands zoekt, denk ik dat je voor €300 toch wel een Mazzer Super Jolly -of gelijkwaardig- kan vinden. Vind jij dat meer uitgeven aan een molen om een nog net wat mooiere te scoren dan nog nodig is? Krijg je dat geld echt terug in de kwaliteit? (Op de tweedehands markt dus.. overigens vind ik op marktplaats zelden 'grotere' molens dan de Super Jolly).

13
Naja, volgens mij kan je bijna niet "teveel" aan je maler uitgeven... Als je voor €300 een SJ o.i.d. kan vinden is dat natuurlijk mooi. Wat "nodig" is voor een ander ga ik niet bepalen, maar ik denk wel dat als je nog meer uitgeeft aan een betere maler, je dat ook kan proeven.
Stel dat er een idioot is die z'n Nino voor €500 aanbiedt, dan zou ik daar zonder meer voor gaan, ja! ;) In zekere zin kan je je (extra) geld denk ik beter investeren in je maler dan in je espresso machine. Maar inderdaad is het aanbod voor malers groter dan een SJ erg klein.

Wat betreft die Brewtus II: is de Brewtus III niet al reeds een jaar op de markt? Niet dat het heel veel verschil uitmaakt, maar toch. €795 vind ik een stevige prijs, krijg je er dan ook nog garantie op? Nu is de Brewtus een uitstekend apparaat, en in het bijzonder: het is een Dubbel Boiler! Dat maakt dat je er makkelijk mee leert werken, en die DB's komen nog maar zelden op de 2-de hands markt. Voor dat bedrag doe je dus geen miskoop, maar anderzijds zou je voor -zeg- €500 ook een heel mooie HX kunnen vinden (maar daar moet je dan wel even mee leren werken).

Omdat je schreef dat je niet meer wil uitgeven dan €1000 blijft er bij die Brewtus dus maar €200 over voor je maler, en het is lastiger daar een goede 2-de hands maler voor te vinden, hoewel het wel kan. Hoe dan ook: bespaar niet op de maler! Ga dus niet de Brewtus kopen en er een miezerig malertje naast zetten, daar krijg je spijt van. Wees dan bereid lang te zoeken, meer geld uit te geven, of toch de Brewtus over te slaan en een goedkopere HX te nemen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Spironski schreef:Naja, volgens mij kan je bijna niet "teveel" aan je maler uitgeven... Als je voor €300 een SJ o.i.d. kan vinden is dat natuurlijk mooi. Wat "nodig" is voor een ander ga ik niet bepalen, maar ik denk wel dat als je nog meer uitgeeft aan een betere maler, je dat ook kan proeven.
Stel dat er een idioot is die z'n Nino voor €500 aanbiedt, dan zou ik daar zonder meer voor gaan, ja! ;) In zekere zin kan je je (extra) geld denk ik beter investeren in je maler, dan in je espresso machine. Maar inderdaad is het aanbod voor malers groter dan een SJ erg klein.

Wat betreft die Brewtus II: is de Brewtus III niet al reeds een jaar op de markt? Niet dat het heel veel verschil uitmaakt, maar toch. €795 vind ik een stevige prijs, krijg je er dan ook nog garantie op? Nu is de Brewtus een uitstekend apparaat, en in het bijzonder: het is een Dubbel Boiler! Dat maakt dat je er makkelijk mee leert werken, en die DB's komen nog maar zelden op de 2-de hands markt. Voor dat bedrag doe je dus geen miskoop, maar anderzijds zou je voor -zeg- €500 ook een heel mooie HX kunnen vinden (maar daar moet je dan wel even mee leren werken).

Omdat je schreef dat je niet meer wil uitgeven dan €1000 blijft er bij die Brewtus dus maar €200 over voor je maler, en het is lastiger daar een goede 2-de hands maler voor te vinden, hoewel het wel kan. Hoe dan ook: bespaar niet op de maler! Ga dus niet de Brewtus kopen en er een miezerig malertje naast zetten, daar krijg je spijt van. Wees dan bereid lang te zoeken, meer geld uit te geven, of toch de Brewtus over te slaan en een goedkopere HX te nemen.
Bedankt voor je informatie.
Op de machine krijg ik 6 mnd garantie.
Welke machines hebben allemaal een HX?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

15
Oeps! dat zijn er nogal wat! Kijk hier (klik!) in de navigatie rechts bij "list of E61 machines", en bedenk: onbekend= onbemind, ==> dus goedkoper! ;) Nu is de E61 de zetgroep met een HX, en wordt die kop ook gebruikt door SB's DB's, maar volgens mij zijn de meeste van die lijst HX-en.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Spironski schreef:
Oeps! dat zijn er nogal wat! Kijk hier (klik!) in de navigatie rechts bij "list of E61 machines", en bedenk: onbekend= onbemind, ==> dus goedkoper! ;) Nu is de E61 de zetgroep met een HX, en wordt die kop ook gebruikt door DB's, maar verreweg de meeste van die lijst zijn HX-en.
Ik dacht dat die Expobar ook een HX zou zijn maar dan ben ik niet goed geïnformeerd.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

17
Nee, de Brewtus heeft twee boilers, één voor heet water, de andere voor stoom. Is een mooi systeem dat makkelijker werkt dan de HX.

19
De B2 heeft geen PID wel een digitale temperatuurcontroller die werkt minder precies dan een PID.
De B3 heeft wel een PID en is absoluut al langer dan een jaar op de markt. Die B2 moet dus ouder dan een jaar zijn of is later verkocht omdat een winkel ze nog in voorraad had. Bij de mijne kan je als je de lekbak eruit trekt op een sticker zien wanneer deze gebouwd is. Daar zou ik dus zeker naar kijken.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s