Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

54
Ach ja, mijn 22 jaar oude Subaru Forester reed ook nog prima, de motor draaide als een naai machine en ieder knopje werkte nog. Ik heb het argument "hij gaat ooit een keer kapot" gebruikt om de aanschaf van een veel jongere, kleinere en vooral zuinigere auto aan mijzelf te verantwoorden.

Misschien is dit een vergelijkbaar voorbeeld, waarin mensen een non-issue benoemen als argument om heel snel de upgrade naar een andere maler vooral aan zichzelf te verantwoorden. :P

58
Pti schreef: do 02 sep 2021, 14:01
cremalover schreef: do 02 sep 2021, 13:54 10jaar Mazzers gehad die ik regelmatig schoonmaakte en nog nooit last van gehad dat maalsel buiten de maalkamer kwam.
Tien jaar mazzer moest je elke keer dat je hem schoon maakte opnieuw opzoek naar de juiste maal instelling, bij eureka had je daar nooit last van.
Die fabel over Mazzers blijft maar de ronde doen. Klopt echter niet.Werkt heel simpel.Je draait de beveiliging los.Noteert de stand waarop de molen staat. Vervolgen draai je de maalscijf eruit en telt het aantal omwentelingen. Na 6 volle slagen draaien terwijl je heel licht omhoog trekt.Stel hij komt op 6 en een half los. Dan draai je bij het monteren 6 en een halve slag in. Vervolgens stel je precies op de stand waar hij stond en klaar.Zo deed ik het 10 jaar. Nooit problemen mee gehad.

Mijn K30 ff losgetrokken. In twee jaar dagelijks gebruik nog niet uitgezogen.

Er liggen wel wat korreltjes .

59
De Zwitserse vrienden van Kaffeemacher zijn begonnen met een grote vergelijking van 24 verschillende malers. De eerste categorie is het prijssegment van €640-750, met onder andere de Mignon XL en Niche Zero. Van iedere maler hebben ze ook een losse review gemaakt. Ze pakken het vrij grondig aan en brengen het op een leuke manier (in het Duits, maar goed verstaanbaar en met CC kom je een heel eind).

Ben er na een klein jaar nog steeds erg content mee. De maler is snel, stil, consistent, weinig retentie (+/- 2 gram), geen klonten en leent zich zowel voor single dosen als op timer (+/- 0.2 gram). Heb hem al veelvuldig verweten een beetje saai te zijn; er valt weinig tot niet op of aan te merken.

Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

60
Ja die pakken het zeker grondig aan. Opvallend hoe slecht de Mazzer scoort. De Niche en XL liggen dicht bij elkaar. De Niche pakt punten op single dosing en retentie, de XL wint op espresso performance. Niet gek dat deze malers zo gewild zijn. Apart dat ze in het hoogtse segment de Forte en Rocket meenemen. Die zitten eerder in de Niche/XL klasse lijkt me.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs