Re: De kop van de Bezzera BZ07

42
Eric S. heeft nooit gezegd dat de deadband 5C zou zijn, dit is voor de Silvia, van de Bezzera wist hij het niet.
Daar heb je gelijk in, mijn fout. Maar het ging me er om dat de temperatuur van het water dat uiteindlijk bij de koffie komt niet alleen wordt bepaald door de deadband van het element.
Aangaande de absolute temperatuur waar je het over hebt Spir, had ik al een opmerking in mijn post gemaakt. Ik ga ervan uit dat de temp hoger zal liggen gezien de manier van meten, hoeveel dit zal zijn, geen idee.
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik had haast en heb zo-even niet alles even nauwkeurig gelezen. Jouw grafiek laat zien wanneer de temperatuurkromme afvlakt, en dat zal dan wel in de buurt van de 93C zijn...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
Fouten maken we allemaal Spir ;)

Ik zou niet durven beweren dat op de plaats waar ik heb gemeten de temperatuur daadwerkelijk ook 93Graden zou worden. Dit kan ik helaas niet met mijn huidige simpele apparatuur bepalen. Het ging mij even om de snelheid van opwarmen en een idee te krijgen wat de schommelingen waren qua temperatuur. Het geeft een idee en de waarden mogen zeker niet als absoluut worden gezien.

Ik weet ook niet precies hoe je de 93 hebt gemeten op jou machine Spir? Met de Erics neem ik aan?

@Blue, thanks voor de link. De de TC zijn niet zo het probleem, meer de aflezing, die krengen zijn erg duur, tenzij je daar ook iets voor weet?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

44
mm, zoiets is nog wel te behappen, maar, is gelijk weer een controller die niet met een batterij werkt

http://www.auberins.com/index.php?main_ ... ucts_id=14" onclick="window.open(this.href);return false;

[EDIT]

of zoiets, lijkt er al meer op

http://thermometer.co.uk/443-minitherma ... 52961.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kan volgens mij de gewenste dunner TC op aansluiten?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

45
Eric Svendson heeft onderzoek gedaan naar de temperatuur van de elektrisch verwarmde kop van de Bezzera BZ07/BZ10:

Afbeelding

Ik heb van hem een excel bestand met data gekregen en daar valt het volgende uit op te maken:
1. Het duurt dus zonder flush tenminste 30 minuten voordat de kop helemaal is opgewarmd.
2. De temperatuur van de kop is 85 graden +/- 2 graden Celcius.
3. De temperatuur in het filterbakje 85 graden +/- 1 graad Celcius.

Dus opwarmen duurt zonder flush niet veel korter dan bij een E61 en de temperatuur van de kop is naar mijn idee behoorlijk stabiel, dus geen swing van 10 graden zoals eerder op dit forum is gesuggereerd! (Evt. in nood: 10 minuten laten opwarmen, dan een flinke flush en nog eens 5 minuten later opwarmen...)

Hypothetisch: Het hete water uit de HX wordt dus kennelijk door de koele kop gekoeld! Vandaar dus dat i.c.m. het kleine HX volume i.v.m. andere HX machines geen of hooguit een 2 sec. screen flush nodig is. Door langer te flushen verstoor je het thermodynamisch evenwicht: de kop wordt opgewarmd en de machine gaat excessief bijwarmen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

46
Interessante uitkomsten. Volgens deze metingen is de Bezzera dus zo'n 10 minuten sneller op temperatuur dan de E61. En mooi stabiel. Het lijkt er op dat het een goed "slank" ontwerp voor thuis is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder