Tools en routines

1
Goedemorgen mede koffieliefhebbers!

Na een tijdje flink sparen heb ik eindelijk mijn vriendin zo ver dat we een Lelit Bianca in huis hebben gehaald. Een caffeine feestje natuurlijk!

Maar met een nieuwe machine komen ook al weer de nieuwe zorgen, wat heb ik nog meer nodig om tot een perfect kopje te maken, zijn distributietools nodig en waar laat ik al dat spul? Daarom leek het mij leuk om jullie ervaringen te horen:

Welke tools gebruiken jullie en hebben volgens jullie de grootste meerwaarde (en welke ook vooral niet)?

En om het af te maken ben ik vooral benieuwd naar de routines er om heen. Gebruik je elke tool dagelijks of stop je het ver weg in een lade om alleen op een hobby avond tevoorschijn te toveren?

Ik ben benieuwd!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Tools en routines

2
Weinig tools.
Aluminium ‘trechtertje’ om minder te knoeien bij het malen. Gebruik bij elke bak.
Joe frex weegschaaltje. Gebruik ik alleen bij nieuwe bonen om de maalgraad goed af te stellen.
Rond afklopbakje, makkelijk te verplaatsen en schoonmaken.
Afgezaagde schilderskwast om filterbakje schoon te maken.
Caffiza schoonmaakspul 1x per week op materiaal, 1x per zes-acht weken voor chemische backflush.
Paar microfiber doekjes.

3
Met mijn nieuwe molen gebruik ik de viltnaald en dosingcup niet meer voor mijn espresso mbv naked portafilter. Dus die schakels zijn er uit. Als ik mbv mijn andere molen twee latte's met de dubbelspout maak gebruik ik de dosingcup (nog) Wel. Moet nog een filmpje maken van mijn workflow.
Afbeelding

Afbeelding

4
In de keuken water opzetten. In de werkkamer de koffiebonen malen en de grammen afwegen op een weegschaaltje. In de keuken filterdrager, filterbakje en kopje omspoelen met kokend water. In de werkkamer maalsel in portafilter; met rechtgebogen paperclip in kurk het maalsel omwoelen voor gelijkmatige verdeling. Portafilter vastzetten In de machine, kopje op weegschaal eronder, teller op smartphone tevoorschijn toveren. Schakelaar omzetten en bij eerste drup de teller aanzetten.
Bij gewenste hoeveelheid: Schakelaar uit, koffie nuttigen. Portafilter eruit en met kopje naar prullenbak ik keuken, met stompen achterkant van lepeltje puck er uithalen en met het nog warme water in de waterkoker kopje, filterdrager en bakje omspoelen en naast koffiemachine plaatsen voor de volgende keer. Zo kom ik aan mijn koffie en aan mijn10.000 stappen per dag. ;-)
Ik zal er ook weer eens een filmpje van gaan maken.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

5
Ik doe soms te moeilijk denk ik.
Sowieso een weegschaal (in mijn geval Brewista), WDT tool, leveler en dan tamper. Soms laat ik de wdt achterwege en soms de leveler en het is allemaal prima.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600