Hallo mede- koffie liefhebbers,
Na al een aantal dagen hier op het forum rondgeneusd te hebben, toch ook maar besloten om mij zelf aan te melden.
Mijn naam is Mark, 35 jaar jong en kom uit het het zuidwesten (Hellevoetsluis). Samenwonend met een vriendin met evenveel koffie liefde als ikzelf (nou ja, het drinken ervan, het brewen doet dr niet zoveel, haha) en twee poezen.
Een lange tijd heb ik getwijfeld om van volautomaat en cup machine(dolce gusto) over te stappen naar een half automaat, maar uiteindelijk de gok durven nemen. Na de nodige uurtjes on Line zoeken, ben ik er op uit gekomen dat voor mij de beste machine de Sage Barista Pro, Touch was. Zo gezegd, zo gedaan en ineens stond er een mooie grote koffiemachine in huis(een maandje terug ongeveer)
Omdat ik eerst wat wilde rommelen en proberen, een zak Fairtrade bonen uit de supermarkt gekocht (Australian) en eens zien wat er ging gebeuren. Tot grote frustratie in het begin, geen fatsoenlijke koffie uit te krijgen, continu een extractie die na 4 á 5 seconden al begon. En eigenlijk het hele proces waterig bleef. De smaak was al beter dan Dolce Gusto bijvoorbeeld, maar na alle research en filmpjes online, zag ik gewoon dat er iets niet klopte. Maar ja, ik maalde al op de fijnste stand die de machine had, dus wat kon ik nog meer doen, gezien de kennis dat fijnere maling moest helpen? Verse bonen geprobeerd en alhoewel het resultaat er iets beter van werd, nog altijd geen mooie gouden honing-achtige straal te bekennen.
Afijn, terug naar het web, tot ik daar terug kwam op de site waar ik de machine zelf gekocht had, en zag dat het maalschijfje van de machine zelf dus ook nog eens aangepast kon worden, om de machine een extra fijne afstelling te geven. Dit vereiste een klein beetje technische kennis(die ik als techneut gelukkig ook bezit), maar klonk zowaar als een optie voor het probleem. Zoals met veel dingen, las ik na dit fenomeen meer verhalen van mensen die hetzelfde probleem als ik, hiermee opgelost hadden.
De hardware aangepast en al duimendraaiend een nieuwe bak gezet. Uiteraard kostte dat weer de nodige grammetjes aan bonen, voor mijn portafilter weer de juiste hoeveelheid van 1 maling kreeg. Immers: de standaard moet goed zijn.
Als een klein kind zo blij, kwamen daar eindelijk de honing straaltjes uit mijn apparaat (na 8,5seconde begon die te lopen) waar ik zo naar verlangde. Een mooie Crèma laag on top en een smaak die me waarschijnlijk nog verslaafderderder aan koffie gaat maken dan ik al was.
Zo.. Tot dusverre mijn eerste avontuur. Nu tijd voor een cappuccino en nog even lekker doorlezen door alle nuttige info die hier te vinden is.
Cheers!
Voorstelrondje, begin van mijn "Brew-journey"
1Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)
* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)
* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *