RVS Portafilterhouder E61

1
Tja, die wilde ik al een tijdje graag hebben o.a. ivm betere schoonmaak, dat laatste klopt dan wel, veel makkelijker en beter schoon te houden, maar, helaas, wel gemaakt voor de E61 machine maar perfect is anders :(
De portafilterhouder in de groepskop hangen (iets dat met de verchroomde houders letterlijk één handeling is) is echt een gepriegel, je moet hem heel precies op één manier vasthouden en bewegen anders wil ie voor geen meter in de kop.
Nadere inspectie toont een iets bredere (millimeter werk) start van de lippen die in de openingen moeten als bij de verchroomde exemplaren.
Daar schort het m.i. aan, ik vraag me af, is dat te corrigeren? Af te slijpen?
Of gewoon opgeven en jammer dan? Ik krijg er namelijk een kunstkop van dat het soms wel 5-6 pogingen nodig heeft (en laten we het niet hebben over de getampte koffie die door al het gefrutsel en stoten los komt) om goed in de kop te eindigen.
Parkinson helpt dan al helemaal niet mee, het is eigenlijk verbazend dat het met de chroom koppen zo makkelijk gaat.

Heeft iemand een tip?
Of: Is er iemand in de buurt van Almere die het nodige gereedschap en de kennis en zin heeft om er even een beter 'puntje' aan te slijpen? Tegen een vergoeding, desgewenst?

:shock:

Re: RVS Portafilterhouder E61

4
Dit leidt bij mij tot de vraag: hoe universeel zijn portafilterhouders?
Past een 58mm portafilterhouder in elke machine die geschikt is voor 58mm bakjes?
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

5
Tije is een koffiemakker, hier te zien in zijn werkplaats in het hartje van de oude binnenstad.

Hij is ook lid van het forum maar niet actief, druk met andere dingen.

In een DM stuur ik je wel zijn emailadres
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Frup schreef: do 07 okt 2021, 11:16 Dit leidt bij mij tot de vraag: hoe universeel zijn portafilterhouders?
Past een 58mm portafilterhouder in elke machine die geschikt is voor 58mm bakjes?
Er zijn allerlei kleine verschillen mogelijk. Een Bezzera PF bleek prima op de Rocket van een vriendin te passen, een ander PF heb ik eens laten bij-slijpen zodat die beter paste, en soms zijn de 'lippen' anders ge-oriënteerd zodat het handvat verder naar rechts staat na indraaien.

Op de Vectis van Londinium worden die 'lippen' iets anders geplaatst zodat het meer compatibel is met een aantal andere machines die ook in die fabriek in Birmingham worden gebouwd, bijvoorbeeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
@fransg Dank voor het contact adres, ik zal even met mijn echtgenote overleggen wanneer er een mogelijkheid zou zijn (ik rijd zelf niet) om richting A'dam af te taaien voor ik hem contact. Las net zijn blogposts (Kostverloren) interessant, ik hoop dat hij tijd en of gelegenheid heeft om even wat inspectie en aanpas werk te doen ;)

10
Frup schreef:Dit leidt bij mij tot de vraag: hoe universeel zijn portafilterhouders?
Nee, de "bajonetvleugels" portafilter van een Faema hebben een ander dikte dan die van mijn rocket en passen er niet in. Soms heb je portafilters die ook een opstaande rand hebben waardoor het moeilijk of niet past. Ook al is er bij alle sprake van 58mm maat.

Afbeelding