Voorstellen Lelit Mara X en de Rocket Fausto V2 (65mm)
1Hierbij wil ik me voorstellen. Sinds een maand ben ik trots eigenaar van een Lelit Mara x en de Rocket Fausto V2.
De afgelopen jaren hield ik vast aan m’n mokkapot en handmaler. Elke ochtend het zelfde ritueel . Voor mijn gevoel hoefde het niet anders. Ik ben thuis toch de enige die koffiedrinkt.
Echter ik sinds vorig jaar begon het te kriebelen. Ik wou meer invloed hebben op het eindresultaat. Dit maakte me nieuwsgierig naar andere vormen van koffiezetten. Zo ben ik een jaar gelden gaan verdiepen in een espressomachine/maler. Hierbij dankbaar gebruikgemaakt van koffieliefhebbers en het forum koffiepraat.
Qua koffiebeleving is mij keuze gevallen op het middensegment . Naar mijn idee zit er qua smaakbeleving een groot verschil tussen 500 euro en 1000 euro machines. Dit verschil proefde ik minder (ik ben een niet geoefende espresso drinker) bij 3000 euro en hoger.
Voor de espresso machine vind ik de Mara x een ideaal machine om mee te starten. Daarbij gekozen voor een maler met 65mm schijven. Hiermee heb ik een vergevingsgezinde set die mijn beginnersfouten enigszins weten te verbloemen. Voor 1200 totaal (via marktplaats) heb ik ontzettend veel plezier. Voor het gemak nog een zero blow hopper van Eureka op de maler gezet. Nogmaals dank voor jullie info.
Vraag: Hoe gaan jullie om met instellingen van de maler in relatie tot de versheid van de koffiebonen?
Groet
Marijn