Puck screens/aeropress filters voor espresso

1
Hebben hier meer mensen geëxperimenteerd met puck screens of papieren filters bovenop hun espresso pucks?

Ik gebruik al langere tijd aeropress filters die ik per 10 op maat knip (standaard zijn ze iets te groot)
Grootste voordeel is dat ik de zetgroep niet meer dagelijks schoonveeg met de espazzola (of vroeger met normaal borsteltje), daarnaast blijft het achter het douchescherm ook brandschoon.

Sinds kort heb ik een metalen puck screen van Etsy als test, is recent terrein aan het winnen bij homebarista's, het zou ook channeling voorkomen.
Channeling lijkt inderdaad iets minder maar het verwijderen/schoonhouden van dit ding is wel moeilijker. Daarnaast lijkt het ook dat mijn watertemperatuur verder omhoog moet dan 1ºC omdat het metalen filter redelijk wat warmte opneemt (ook al ligt die standaard in de zetgroep).

Zijn er meer mensen met ervaringen met deze methodes?
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

Re: Puck screens/aeropress filters voor espresso

4
Ik doe niet anders. Altijd papieren filtertje op de puck. Cirkel snijder kun of kon je kopen bij de action voor een euro.
Ik snij ze op maat voor de pavoni 51mm en de Londinium 58mm. Vooral met de pavoni is het een fijn ding omdat het water behoorlijk hard op de puck kan spuiten en een krater kan creëren, met papieren filter niet. Ook met de fellini blijft het allemaal schoner.
Ik spoel het filtertje af onder warm water en gebruik ze meerdere keren. Niet vanwege de kosten want gebruik er standaard melita filters voor maar omdat het snijden wat werk kost.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Puck screens/aeropress filters voor espresso

6
Ben net aan het experimenteren met een puckscreen van Flair58 in mijn Lelit Bianca vs2. Werkt m.i. erg goed bij weinig (9gr) koffie in het eenkopsfilter. Schone douche, geen restvocht op de puck, puck is nog helemaal strak van boven ook na het koffiezetten, extractie gelijkmatiger. Wel begint de koffie al zeer snel bij start van de pre-infusie door te lopen, wat zonder puckscreen niet het geval was. dat begrijp ik niet, vermindert de puckscreen de pre-infusie? Ik heb deze nu staan op 5sec pomp aan, 5 sec pomp uit.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart