Re: La San Marco SM95

11
Heb vanavond deze molen gekocht, omdat ik nog geen bonen heb, nog niet kunnen proberen maar dat zal niet lang meer duren. kijk uit naar een bakkie van verse bonen!! :lol:

De molen is zeer goed onderhouden, de vorige eigenaar is een echte espresso liefhebber die zijn materiaal goed heeft verzorgd. Alles zag er helemaal top uit.

Iedereen bedankt voor jullie input

12
Je vergeet toch niet dat de bonen zelf ook vers moeten zijn voordat je versgemalen koffie krijgt hè? ;) Ik ben benieuwd naar je ervaringen, houd ons op de hoogte!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Daar waar de gemalen koffie in wordt opgevangen zit een stervormige doseerunit zoals in alle molentjes. Dit is echter van wat licht plastic bij de San Marco SM95 en slijt vaak uit. Gevolg: onregelmatige dosering. Kortom bij elke omhaal van de hendel geeft ie wisselende hoeveelheden koffie. Dit kan erg vervelend zijn, een beetje is niet echt erg, maar ik heb ze meegemaakt dat er 1 tot zelfs 2.5 gram verschil inzat. Dus per omhaal bijv. geen 7 gram maar soms tot 9.5 gram . Het dingetje is dan zover uitgesleten dat ie niet meer mooi is af te stellen.

Vervangen is wel mogelijk, schat een eurootje of 20. Via diverse espressomonteurs wel te bestellen.

Je kan het ook voelen door de stelschroef in het midden eens flink te bewegen. Zit er teveel speling op en voel je dit duidelijk dan kan je ervan uitgaan dat ie versleten is. Je kan natuurlijk ook gewoon een weegschaaltje meenemen en wegen of elke omhaal wel ongeveer dezelfde koffiehoeveelheid geeft.

Gr.

André
BonneBella CoffeeConcepts: La tua passione e la mia passione!
info at bonnebella.nl

14
Kan me voorstellen dat het in een professionele omgeving vervelend kan zijn, maar ik moet zeggen dat ik thuis nooit op let hoeveel omhalen ik maak. Tijdens het malen is het tjak tjak tjak en stop ik gewoon als er genoeg maalsel in het filter zit... (en vlak daar voor stop ik de maler al).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder