Re: Wie kent nog toestellen met deze eigenschappen?

41
fransg schreef: vr 12 nov 2021, 10:09 Volgens mij ben je er al lang uit en was je tevoren reeds overtuigd, dus stel ik voor dat we besluiten dat je gewoon koopt waar je zin in hebt en ons laat weten hoe het bevalt.
Ik ben er nog lang niet uit ;-)... het zal nog een paar maanden duren voor ik beslis.

Mijn vraag voor deze vraagstaart is in de eerste plaats nog steeds wie andere machines kent met de specs die ik oplijstte.

Maar ik zal altijd kopen waar ik zin in heb. Maar mijn zin zal mee bepaald worden door huisgenoten. Ik kan geen 5 verschillende machines kopen voor 5 mensen. De machine die ik zoek moet iedereen tevreden stellen.

42
walter- schreef: vr 12 nov 2021, 10:45
fransg schreef: vr 12 nov 2021, 10:09 Volgens mij ben je er al lang uit en was je tevoren reeds overtuigd, dus stel ik voor dat we besluiten dat je gewoon koopt waar je zin in hebt en ons laat weten hoe het bevalt.
Ik ben er nog lang niet uit ;-)... het zal nog een paar maanden duren voor ik beslis.

Mijn vraag voor deze vraagstaart is in de eerste plaats nog steeds wie andere machines kent met de specs die ik oplijstte.

Maar ik zal altijd kopen waar ik zin in heb. Maar mijn zin zal mee bepaald worden door huisgenoten. Ik kan geen 5 verschillende machines kopen voor 5 mensen. De machine die ik zoek moet iedereen tevreden stellen.
Ben bang dat die niet bestaat. Zoveel mensen zoveel wensen.

43
Lelit machines zijn hiervoor al eens voorbij gekomen en ben ik me laatste weken ook wat in gaan verdiepen. Het lijkt erop dat een Victoria voldoet aan de meeste van je eigenschappen waar je naar op zoek bent.
- LCC (Lelit Control Center) laat je temperatuur aanpassen, en andere instellingen als pre-infusion etc.
- De OPV kun je verstellen om druk aan te passen, zie video onderaan
- Heeft een manometer voor druk en temp is te zien op LCC display
- Instelbaar volume; je moet hem in- en uitschakelen met een drukknop. Net zolang laten lopen tot je gewenste hoeveelheid hebt?
- PID zit er in gebouwd, weet niet of je deze zelf nog kan programmeren? Zelf even nazoeken?
- Prijs zit net goed

Een stap lager dan Lelit Victoria is de Grace, deze Grace heeft een 57mm portafilter. De Victoria een meer standaard 58mm.
Een stap hoger is de Elizabeth, deze heeft twee boilers: dan kun je stoom gebruiken terwijl je koffie zet. Voor enkele boiler machines moet je stoom activeren, wachten tot temperatuur is bereikt en naderhand ook weer laten afkoelen.
De MaraX heeft een standaard E61 groep, heeft niet de LCC maar temperatuur is op 3 standen te zetten. Een Flow Control kan worden toegevoegd om zelf de druk te regelen tijdens het zetten van je espresso.

Adjusting Brew Pressure of Lelit Victoria: https://youtu.be/KVtpmOQSrJQ

44
Ik neem trouwens aan dat je met controleerbare druk en temperatuur instelbare druk en temperatuur bedoelt?
Controleerbaar is simpel. Machines met twee klokkies.
Instelbaar is machine met OPV en presso of PID. Controleerbaar in de zin van dat jij op elk moment volledige controle over beide parameters hebt is een stuk moeilijker en duurder. Als het ueberhaubt al te realiseren is.

45
cremalover schreef: vr 12 nov 2021, 10:49

Je bedoelt dat de koffiemensen hier allemaal alleen wonen?

46
walter- schreef: vr 12 nov 2021, 10:54
cremalover schreef: vr 12 nov 2021, 10:49

Je bedoelt dat de koffiemensen hier allemaal alleen wonen?
Nee. Maar als je serieus bezig bent met koffie zoals ik maak je een keuze. Zo heb ik 30 jaar geleden er bewust voor gekozen geen kinderen te nemen om nooit voor het probleem te komen te staan dat meerdere mensen de temperatuur van mijn koffie wilden bepalen. Zo serieus ben ik met koffie bezig.
Toewijding.
En wat Schumann al zei:

47
Keyser schreef: vr 12 nov 2021, 10:16 ...

Dit doet gewoon pijn aan mijn ogen. De Senseo mentaliteit spat ervan af. Serieus met koffie bezig willen zijn, maar het mag geen tijd kosten. ...
Je vergist je; ik wil zeker tijd steken in het maken van een goede koffie. Dat mag een kwartiertje duren. Maar 45 minuten is gewoon teveel... en dan nog eens dat hele toestel de hele dag laten pruttelen zie ik niet zitten. Aan de fabrikant een alternatief te bieden.

Maar bekijk het omgekeerd; inhoudelijk vind ik weinig feedback te krijgen. De meeste feedback is, het is niet goed omdat ik het zeg (net zoals als ik zeg, het misschien goed genoeg omdat youtuber x het zeg, maar van youtuber x, heb ik wel de inhoudelijke argumenten. ).

Als je zegt een machine is niet goed genoeg, verwacht ik inhoudelijke feedback; ze kan de temperatuur niet houden, de druk is zo en zo, van die componenten weten we dat ze falen na x gebruik, persoon x geeft de inhoudelijke argumenten.... Een oproep aan allen; geef inhoudelijke feedback.

Maar langzaam aan komen we samen wel ergens.

49
walter- schreef: vr 12 nov 2021, 11:05
cremalover schreef: vr 12 nov 2021, 10:57 ...
Nee. Maar als je serieus bezig bent met koffie zoals ik maak je een keuze. Zo heb ik 30 jaar geleden er bewust voor gekozen geen kinderen te nemen om ...
Ik zou omgekeerd redeneren; neem kinderen om je kennis door te geven ; of beter nog: om die kennis te verbeteren.... ;-).
Ik ben bijna 60. :mrgreen: :geek: :mrgreen:
verder ben ik bang dat ze in mijn vijver terecht zouden komen. De Reizschwelle is op mijn leeftijd tamelijk laag.

50
Brajopie schreef: vr 12 nov 2021, 10:50 ...
- Instelbaar volume; je moet hem in- en uitschakelen met een drukknop. Net zolang laten lopen tot je gewenste hoeveelheid hebt?
...
Een stap lager dan Lelit Victoria is de Grace, deze Grace heeft een 57mm portafilter. ...
Super bedankt voor je feedback!

Ik start eens een aparte vraagstaart ivm hoe je dagelijks het juiste volume koffie zet. Dat is een topic waar ik een op vastloop...

Lelit Victoria is bijna perfect dus, op die volume controle na.
Ipv een stapje lager; voor 1.200 Euro haal ik nog een Lelit Elisabeth; die lijkt wel de volume control te hebben (of toch minstens een knopje voor 1 of 2 kopjes). Ik lees me in dit toestel eens in.

Walter