espresso sputtert met naked filter

1
als ik een espresso maak met mijn naked filter, spuit deze vaak in kleine straaltjes veschillende kanten op of hoor ik gesputter. Als ik achteraf in de filter kijk ziet ik enkele putjes. weet iemand waardoor dit komt? Ik heb niet het idee dat ik door de maling of hoeveelheid koffie het gesputter kan beinvloeden.

Ik gebruik een groupo D'izzo (warmtewisselaar) en Mazzer mini molen

Re: espresso sputtert met naked filter

4
Nauti schreef:Lijkt mij toch een indicatie van channeling. Let je goed op dat de distributie van de koffie in orde is?

De putjes op de puck is normaal volgens mij, dat is waar het water via het ''douchescherm'' als eerste de koffie raakt
ik vul de koffie als volgt: tijdens het malen click ik direct alles zo snel mogelijk door, totdat de gemalen koffie iets boven het filter bakkie uitsteekt. Hierna schuif ik de koffie voorzichtig met mijn pink (lengte, niet de punt van mijn vinger dus) heen en weer. Hierna stamp ik 1x aan, geef met de tamper een duidelijke tik tegen de filterhouder en stamp nog eens aan incl draai van halve slag. daarna filter in de groep.
zou het kunnen dat de koffie tijdens het vallen in de filter al niet goed verdeeld wordt?of dat ik te hard met de tamper sla?

6
Hannes schreef:
Nauti schreef:Lijkt mij toch een indicatie van channeling. Let je goed op dat de distributie van de koffie in orde is?

De putjes op de puck is normaal volgens mij, dat is waar het water via het ''douchescherm'' als eerste de koffie raakt
ik vul de koffie als volgt: tijdens het malen click ik direct alles zo snel mogelijk door, totdat de gemalen koffie iets boven het filter bakkie uitsteekt. Hierna schuif ik de koffie voorzichtig met mijn pink (lengte, niet de punt van mijn vinger dus) heen en weer. Hierna stamp ik 1x aan, geef met de tamper een duidelijke tik tegen de filterhouder en stamp nog eens aan incl draai van halve slag. daarna filter in de groep.
zou het kunnen dat de koffie tijdens het vallen in de filter al niet goed verdeeld wordt?of dat ik te hard met de tamper sla?
Laat het tikken eens achterwege? Daarmee, als het te hard is, dan verstoor het weer de puck. De rest lijkt me prima, zo doe ik het ook, dan met de wijsvinger :-) Gebeurd maar zelden dat ik zo een ''sputter'' heb
Is de 6th wave aan het voorbereiden

7
Klopt, laat die tik achterwege, die is nergens voor nodig en zelfs verkeerd. Zeker als je al getampt hebt kan het je puck los slaan van het filter. Om dezelfde reden ook voorzichtig omgaan met je pf nadat je getampt hebt. En de halve draai van je tamper alleen doen zonder druk er op!
Verder zou ik de bonen niet in de hopper bewaren, maar in een luchtdichte pot en per keer in je hopper gooien wat je denkt nodig te hebben.
En hoe zit het met dosering? Als je puck de douche raakt voordat je de machine aan zet kan deze niet meer uitzetten als hij nat wordt, met mogelijk breuk als gevolg (en dus weer channeling). In dat geval dus minder doseren.

En wat noem je "vers"? Hoeveel weken na branding praat je dan over?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
En hoe zit het met dosering? Als je puck de douche raakt voordat je de machine aan zet kan deze niet meer uitzetten als hij nat wordt, met mogelijk breuk als gevolg (en dus weer channeling). In dat geval dus minder doseren.

En wat noem je "vers"? Hoeveel weken na branding praat je dan over?
dosering is waarschijnlijk iets te ruim. Dit komt deels omdat ik de gemalen koffie iets boven de filter laat uitsteken anders kan ik het met de vinger niet goed verdelen. als het te weinig is kan ik er niet goed bij. Daarbij zal de hoeveelheid koffie ook iets te veel varieren aangezien ik op gevoel doseer en niet de bakjes wil gebruiken (=altijd oude koffie).

Tijdstip van branden weet ik niet precies: Als ik bij Golden coffeebox bestel dan neem ik meestal voor ca. 2 maanden die ik dan voornamelijk in de diepvries bewaar. Zal in ieder geval proberen minder koffie in de maler te doen en dus vaker bij te vullen. Is bewaren in een afgesloten pot beter/gelijk/slechter dan in diepvries met afgesloten zak?

9
Ik doseer net zo hoor, maar ik heb zelden spuitertjes, dus de methode is niet per definitie verkeerd. Het verschilt ook per machine, trouwens. Als je je pf in de machine stopt mag je in elk geval geen weerstand voelen van koffie die tegen de douche klemt. Je zou het kunnen controleren door normaal te doseren en tampen, de pf in de machine te stoppen en hem er weer uit te halen. Als er dan een afdruk van de douche in je puck staat heb je echt teveel gebruikt, er hoort toch wel een millimeter tussen te zitten.

Golden Coffeebox brand en levert vers, toch? En bewaren in de vriezer, mits juist gedaan, lijkt een prima methode te zijn (beter dan afgesloten pot). Dat lijkt dus ook niet de oorzaak...

Als je met een ander tampritueel (niet meer tikken met de tamper tegen de pf) geen betere resultaten bereikt, kan ik me op dit moment alleen nog bedenken dat je maalschijven misschien niet zo goed meer zijn, wellicht ook een steentje mee gemalen? Daardoor beschadigde messen?

En heb je de het douche-schermpje wel eens losgehaald en schoon gemaakt? Het dispersie scherm daarachter losgeschroefd en de kop geborsteld? Wellicht komt het door ongelijkmatige dispersie van het zetwater?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder