Net binnen met de post. Die Amatillo Pacamara kende ik al. Die Santa Ana Geisha wordt naar ik verwacht een tongstrelend avontuur.
Re: Wat drink je nu?
2882Amatillo Pacamara van Björn Aarts. Ja, waar zal ik beginnen. Bij open van het zakje komt er eigenlijk al gelijk een heel intense bijzondere geur uit, die mij doet denken aan een pinot noir waar zo'n stallucht aan zit. Alleen dit zou dan een zoete stallucht zijn. Ik denk dat het fermentatie de oorzaak daarvan is. Je proeft ook wat je ruikt. Van alle koffiebranders waar ik tot nu heb gekocht springt deze er toch uit. Zoet, en het bijzondere is dat naast dat zoete ook een merkbaar zuur is, maar dit zuur is niet puntig. Zacht en komt als tropisch fruit met een beetje honing over. Prachtige balans. Heb hem al eerder gehad maar door hier veel te lezen ben ik meer bezig met brewratio's en krijg meer uit de boon op die manier. Gezin is de deur uit (dat mag nog heb ik zoëveb gehoord) en met Hank Mobley op de achtergrond en deze koffie. Mijn avond kan niet meer stuk. Ik weet hij niet hoe die Björn Aarts dit flikt, maar ik ben er lyrisch over.
2883Leuk om te lezen!gilleko B. schreef: vr 26 nov 2021, 19:28 Amatillo Pacamara van Björn Aarts. Ja, waar zal ik beginnen. Bij open van het zakje komt er eigenlijk al gelijk een heel intense bijzondere geur uit, die mij doet denken aan een pinot noir waar zo'n stallucht aan zit. Alleen dit zou dan een zoete stallucht zijn. Ik denk dat het fermentatie de oorzaak daarvan is. Je proeft ook wat je ruikt. Van alle koffiebranders waar ik tot nu heb gekocht springt deze er toch uit. Zoet, en het bijzondere is dat naast dat zoete ook een merkbaar zuur is, maar dit zuur is niet puntig. Zacht en komt als tropisch fruit met een beetje honing over. Prachtige balans. Heb hem al eerder gehad maar door hier veel te lezen ben ik meer bezig met brewratio's en krijg meer uit de boon op die manier. Gezin is de deur uit (dat mag nog heb ik zoëveb gehoord) en met Hank Mobley op de achtergrond en deze koffie. Mijn avond kan niet meer stuk. Ik weet hij niet hoe die Björn Aarts dit flikt, maar ik ben er lyrisch over.
Heb je meerdere koffies besteld bij DBC?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
2885Ik heb net zijn YouTube filmpje en website gezien. Ziet er goed uit. Mooie prijzengilleko B. schreef: vr 26 nov 2021, 20:03 Ja ik heb ook de Santa Ana Geisha. Die moet ik nog proberen.
Nu nog een koffie uitzoeken die mij smaakt
2888Ik ook maar ik moet nog een keuze maken
2890Zal het proberenkorter te houden dan mijn proefverslag van de Amatillo Pacamara. Nu ook weer, maar in lichtere mate, die specifieke geur, wat mij aan fermentatie doet denken. Beide soorten zijn cherry dried. Deze Geisha doet kruidig aan (ontbijtkoek?),.maar ook.nu weer zoet zuur balans wat de koffie spannend en aangenaam maakt. Ik lees vaak verslagen en klachten dat een gemaakte espresso te zuur wordt ervaren. Dan vervolgens sleutelen aan de hand van brewratio's met de daarbij behorende parameters om de aciditeit te beteugelen. Maar ook weer met deze boon ervaar ik geen overheersend puntig zuur, maar meer fluweel van aard. Vergevingsgezinde koffie waarbij je minder ingrepen hoeft te doen om zuur te beteugelen. Als je naast het zoet een zuur element in je koffie ervaart besef je hoe plomp en kort door de bocht een chocoladebom is (hoewel ik dat op zijn tijd ook wel lekker vind).