Nieuwe koffiepraat-er

1
Hoi Allemaal,
Even voorstellen, ik ben Martine, 32 jaar, woonachtig in Nijmegen en genieter van goede koffie! Tot nu toe vele jaren een nespresso gehad, maar de heerlijke koffie van goede vrienden van ons met een E61 machine hebben me overgehaald om me te verdiepen in de kunst van espresso's maken.

Na veel gelezen te hebben, bleek koffiepraat pareltjes aan informatie te bevatten. Ik heb toen een een wensenlijstje opgesteld en bijbehorend budget. Na wat zoeken ben ik sinds deze week trotse eigenaar van een Eureka Mignon Specialita en een tweedehands Quick mill 2820. Had ik de beginners tips en trucks niet gelezen, dan was ik waarschijnlijk geëindigd met een dure mooi ogende espressomachine en matige molen. Nu heb ik bewust geïnvesteerd in een goede molen, en een wat simpelere, maar prima machine, met het idee dat ik die dan op termijn kan investeren in een meer geavanceerde machine. Ik ben de komende dagen de molen aan het inregelen. De onderzoeker in mij wordt heel blij van het instellen van grofheid van de maker, timen van malen, wegen van de koffie, timen van de doorloop en natuurlijk de uitkomst daarvan proeven! Doordat alles netjes bij te houden hoop ik een beetje gevoel te krijgen van wat een mooie espresso oplevert.

Ik heb nog heel veel te leren, maar ben jullie nu al dankbaar voordeschat aan informatie die hier te vinden is.

Groetjes,
Martine

Re: Nieuwe koffiepraat-er

4
Welkom Martine!

Als onderzoeker kun je je ei hier wel in kwijt. Het lijkt soms zo simpel, maar als Edison eerst de espressomachine uitgevonden had, dan hadden we nu waarschijnlijk met z'n allen nog steeds in het donker gezeten.

(wil niet zeggen dat je al snel een prima kop koffie zetten kunt ;) )
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6
LS.,
Martine Kox....does ring a bell...Yes, die kennen we uit de vaktijdschriften.
Edit: verrek, we zitten samen in een Deltares project... ;)

martinekox schreef: De onderzoeker in mij wordt heel blij van het instellen van grofheid van de maker, timen van malen, wegen van de koffie, timen van de doorloop en natuurlijk de uitkomst daarvan proeven! Doordat alles netjes bij te houden hoop ik een beetje gevoel te krijgen van wat een mooie espresso oplevert.
Als discipel uit de renstel van Mike Jetten zal dat wel helemaal goed gaan komen.
Veel plezier. Enne als je vastzit en jezelf de haren uit hoofd trekt van frustratie, is Nijmegen (weliswaar) een kleine stad maar met een goede vertegenwoordiging van Koffiepraters (Swimmer, Bvds, ondergetekende).
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

7
Welkom hier en plezier.
Wij hebben 20 jaar! koffie gezet met de voorloper: de QuickMill Aquaviva. Waarschijnlijk stap jij eerder over ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.