Welke semi-automaat voor deze beginner

1
Nou het upgrade virus is al aardig toegeslagen, nog geen 2 maanden onderweg en de sage grinder al vervangen voor een eureka mignon specialita.
Nu is het uiteindelijke doel om mijn sage bambino plus ook te vervangen voor iets beters.
Maar oor alle keuze mogelijkheden geen idee wat er moet komen.

Even in het kort mijn eisen/wensen:
Budget: max 1500 euro.
Wat drinken we: Americano, flat white en de vrouw cappucino.
Graag wat kunnen spelen met temperatuur voor verschillende soorten bonen.
Het oog wil ook wat, een mooie machines passend naast de molen.

Nou zat ik mij af te vragen of het ook mogelijk is om de half automaat te gebruiken voor heet water punt.
Voor een snelle kop thee, of even een fles kunstmelk klaar maken voor de baby. zijn er meer die hun semi-automaat hiervoor gebruiken? en waar moet ik mee rekening houden?

Nou dat waren al weer heel wat vragen. Ben benieuwd naar jullie reactie.

Groeten Niels

Re: Welke semi-automaat voor deze beginner

4
Hier gebruikt het hele gezin onze Bezzera Magica PID als heetwaterpunt voor koffie, thee en soep. Gaat prima, maar als je een sloot water uit de boiler haalt, dan moet er natuurlijk wel weer even opgewarmd worden. De Magica is een HX machine en die hebben een aanzienlijk grotere boiler dan een DB (waarin twee kleinere boilers zitten). Een HX koelt dus minder af dan een DB door bijvullen met koud water. Aan de andere kant zal de capaciteit van het verwarmingselement niet veel verschillen, dus warmen ze precies even snel op en zal het verder lood om oud ijzer zijn. Afijn, er zijn heel veel machines waaruit je kan kiezen. Succes met de keuze!

5
HeinK schreef: za 08 jan 2022, 07:56 Hier gebruikt het hele gezin onze Bezzera Magica PID als heetwaterpunt voor koffie, thee en soep. Gaat prima, maar als je een sloot water uit de boiler haalt, dan moet er natuurlijk wel weer even opgewarmd worden. De Magica is een HX machine en die hebben een aanzienlijk grotere boiler dan een DB (waarin twee kleinere boilers zitten). Een HX koelt dus minder af dan een DB door bijvullen met koud water. Aan de andere kant zal de capaciteit van het verwarmingselement niet veel verschillen, dus warmen ze precies even snel op en zal het verder lood om oud ijzer zijn. Afijn, er zijn heel veel machines waaruit je kan kiezen. Succes met de keuze!
Die vlieger gaat niet helemaal op. Water wordt volgens mij vaak (altijd) uit de stoom boiler getapt. Voor je espresso zou het dus geen invloed moeten hebben. Een HX daarentegen geleidt het nieuwe koude water door het HX element om deze vlak voor het koffiezetten op de juiste temperatuur te hebben. HX machines lijken mij technisch gezien daarmee meer onderhevig aan temperatuurverschillen in de boiler.

Zou me er verder niet al te druk om maken. Misschien geen koffie zetten direct nadat je 3 glazen theewater getapt hebt, maar eerder andersom (eerst koffie, dan 3 glazen theewater). Dat zal niet vaak voorkomen.

Verder gebruik ik de espresso machine ook voor alles met heet water; thee, cup-a-soup, americano's, soms ook voor bouillon tijdens het koken. Hou er rekening mee dat je waterreservoir dan wel snel leeg is. Met 5-6 koffiedranken, 2-3 koppen thee en water backflush om schoon te maken, kun je er bijna de donder op zeggen dat het water lampje gaat branden.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6

Inderdaad slaat de opmerking dat de stoomboiler van een dubbelboiler gevuld wordt met koud water (in tegenstelling tot de boiler van een hx) nergens op.

Tot slot een nuance. Het verschil nogal per machine. Bezzera doet het erg goed, net als de nieuwere Rocket machines. De Technica en Mechanica zijn weer erg slecht.
De Domobar HX is natuurlijk een halve horeca machine.

Dubbelboiler ben ik niet helemaal objectief. Voor mij is de Expobar Brewtus de referentie.
Dat veel dubbelboilers een waterketel met vrij bepeperkte inhoud hebben klopt natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

8
HeinK schreef: za 08 jan 2022, 07:56 De Magica is een HX machine en die hebben een aanzienlijk grotere boiler dan een DB (waarin twee kleinere boilers zitten).
Een Magica PID heeft een 2L boiler, een Lelit Bianca 1.8L steam boiler met daarnaast nog een 0,8L brew boiler, dus die vlieger gaat ook al niet op... Verwar je niet met de watertank van 4L vs 2,5L (Bianca)? :lol:
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064