Afgelopen week heb ik via internet een nieuwe Ascaso Uno Pro aangeschaft bij deze machine werd de Solis scala 166 gratis meegeleverd.
Ik ben hartstikke blij met mijn Ascaso, alleen vraag ik me af of deze maler wel geschikt is voor mijn Ascaso, zelfs als ik de maler op de fijnste stand zet loopt de machine naar mijn sinds nog veel te snel door.
heeft iemand hier op het forum toevallig ervaring met de scala 166?
Of zou het niet aan de maler liggen maar aan mijn tamp praktijken?
Re: Solis Scala 166
2Tampen wordt vaak flink overschat. Het kan wel een paar seconden schelen, maar een slecht maalsel laat je er niet goed mee doorlopen. Vrees toch dat het aan de maler ligt. Niet voor niets worden hier op het forum malers gebruikt die een veelvoud kosten van die Solis.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Ik ben nu alweer een tijdje verder met de Solis op internet vond ik een mod zodat hij iets fijner zou moeten kunnen malen.
helaas is het ook na deze mod nog steeds niet wat ik wil.
Daarom heb ik maa rbesloten om een nieuwe maler aan te gaan schaffen.
Ik ben echter aan het twijfelen tussen de volgende 2:
Rancillio Rocky of de Ascaso I-steel 1
de Ascaso past wel erg mooi bij de rest van me setje
Kan iemand mij misschien een beetje adviseren welke van de 2 de voorkeur zou krijgen ?
Of dat het verschil eigenlijk minimaal is?
helaas is het ook na deze mod nog steeds niet wat ik wil.
Daarom heb ik maa rbesloten om een nieuwe maler aan te gaan schaffen.
Ik ben echter aan het twijfelen tussen de volgende 2:
Rancillio Rocky of de Ascaso I-steel 1
de Ascaso past wel erg mooi bij de rest van me setje

Kan iemand mij misschien een beetje adviseren welke van de 2 de voorkeur zou krijgen ?
Of dat het verschil eigenlijk minimaal is?
4De Rocky is een oude bekende, maar op specs wint de Ascaso:
Rocky: 140 W, 50mm schijfjes, getrapte maalinstelling
Ascaso: 250 W, 54mm schijven, traploze maalinstelling
Zo gezien is die Rocky gewoon veel te duur en lijkt de Ascaso de betere koop. In maler-land lijkt het toch een beetje te zijn: hoe groter hoe beter! Ik wil je dan ook nog de Compak K3 voorstellen die voor bijna het zelfde bedrag 250W, 58mm schijven heeft en traploos is.
Er is een maler die bovengenoemde stelling teniet doet en die zelfs nog een klasse hoger staat, de Mahlkönig Vario. Wil je een kleine maler die bovendien zeer handig in gebruik is en een èrg goed maalresultaat geeft, dan zou ik deze maler zeker overwegen.
Bedenk je dat je met de maler een aankoop doet die van grotere invloed is op de kwaliteit van je koffie dan je espresso apparaat. Je maler kan het maken of breken, dat heb je al gezien.
Rocky: 140 W, 50mm schijfjes, getrapte maalinstelling
Ascaso: 250 W, 54mm schijven, traploze maalinstelling
Zo gezien is die Rocky gewoon veel te duur en lijkt de Ascaso de betere koop. In maler-land lijkt het toch een beetje te zijn: hoe groter hoe beter! Ik wil je dan ook nog de Compak K3 voorstellen die voor bijna het zelfde bedrag 250W, 58mm schijven heeft en traploos is.
Er is een maler die bovengenoemde stelling teniet doet en die zelfs nog een klasse hoger staat, de Mahlkönig Vario. Wil je een kleine maler die bovendien zeer handig in gebruik is en een èrg goed maalresultaat geeft, dan zou ik deze maler zeker overwegen.
Bedenk je dat je met de maler een aankoop doet die van grotere invloed is op de kwaliteit van je koffie dan je espresso apparaat. Je maler kan het maken of breken, dat heb je al gezien.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder