Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

32
bobbee schreef: za 15 jan 2022, 12:09
9 gram, espresso slap en te dun.
Niet te vergelijken met een espresso van 18 gram koffie op 30 gram espresso.

Proficiat! Moet je moeite gekost hebben iets bij te dragen aan mijn vraag ;-).

Een recept van 9 gram koffie dat 30 gram (zag ik het juist in het filmpje?) espresso geeft, vergelijken met 18 gram koffie, 30 gram espresso (1 op 1.7?) zal natuurlijk iets anders geven. Je koffie loopt te snel om iets te halen dat niet slap is.

Wil je iets in de buurt moet je natuurlijk je recept verhouding minnof meer houden. Ik gok dat je 12-13 gram moet nemen om terug naar 1 op 1.7 te komen op een redelijk zettijd.
Laatst gewijzigd door walter- op za 15 jan 2022, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

33

walter- schreef:
bobbee schreef: za 15 jan 2022, 12:09
9 gram, espresso slap en te dun.
Niet te vergelijken met een espresso van 18 gram koffie op 30 gram espresso.

Proficiat! Moet je moeite gekost hebben iets bij te dragen aan mijn vraag ;-).
Het is niet aan mij gericht en daarom moet ik mij er eigenlijk buiten houden. Maar dat lukt nu even niet. Hoe bedoel je deze opmerking? Want zoals hij bij mij overkomt schiet hij in het verkeerde keelgat.

36
Ik maak mij ook zeker geen zorgen om Bob. Dit zeg ik je voor mezelf.

Ik vind je reactie bedenkelijk. Goed om te weten dat je graag "stootjes" uitdeelt wanneer iemand jou te hulp schiet. Zo heeft iedereen zijn maniertjes om hun dankbaarheid te uiten.
Ik vind het bijzonder dat iemand de moeite neemt een filmpje te maken om jou te helpen. Dat is meer moeite dan je mag verwachten. Überhaupt moet je je afvragen of je iets mag verwachten wanneer je een vraag stelt.
Maar ik moet ook eerlijk zijn dat dit mogelijk de druppel was. Je kwam in mijn beleving al eerder onplezierig over in hoe je je uitdrukt. Maar dat ligt inderdaad aan mij: de lezer. Succes verder met bediend worden
Verder hoef je hier helemaal niets mee. We kennen elkaar niet.

38
walter- schreef: za 15 jan 2022, 12:49
Dirk Jan schreef: za 15 jan 2022, 12:23 Die smaken van toen halen het niet bij wat ik nu uit de La Pavoni en de Rancilio haal.
maar dan vooral omdat je de hoeveelheid koffie verhoogde?
Nee, omdat het andere machines zijn waar naar mijn beleving een betere smaak uit komt.
walter- schreef: za 15 jan 2022, 12:49
Of haal je nu ook niet de smaken uit een kleinere hoevelheid koffie?
Sinds ik met de Rancilio werk prepareer ik geen single baskets meer. Bij de La Pavoni werk ik met een 13 grams bakje en dat levert een heel goede smaakbeleving op.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

39
Keyser schreef: za 15 jan 2022, 14:31 Ik maak mij ook zeker geen zorgen om Bob. Dit zeg ik je voor mezelf.

Ik vind je reactie bedenkelijk. ...
Ik ga er van uit dat mensen hier komen om anderen iets bij te leren of om zelf iets bij te leren.
Ik stel een vraag of anderen met iets ervaring hebben. Als iemand dan reageert dat je het zelf moet proberen dan moet ik altijd eens diep zuchten. Dat kom je op andere forums ook wel tegen. Het draagt naar mijn mening weinig bij. Een beetje als "wie heeft ervaring met machine x en de reactie komt dat je ze moet kopen...".
Dergelijke reacties kunnen van mij wel wat plagerij terug verwachten.
Aan het filmpje weet ik niet of iemand veel had. Maar met de info van Bobbee daarna ben ik superblij ;-).