Weet iemand of er een relatie is met nano coatings (nano kwarts, keramiek) op bijvoorbeeld ims shower screens en pfas? Ik kan er niet veel over vinden. Maar zo ja, dan ga ik voortaan maar de variant zonder coating onder druk en warmte met mijn koffie in aanraking brengen.
So far kom ik op het volgende:
- de laag nanoquartz verdwijnt na verloop van tijd. Ook in de koffie neem ik aan.
- het bestaat uit titaniumdioxide (e171) en nano-silica, geen pfas.
- in bijvoorbeeld Frankrijk is E171 in voeding verboden.
- wat je binnen krijgt zal verwaarloosbaar zijn vergeleken met voedsel waar die E nummers in zitten.
- ik zoek nog verder, maar denk dat ik die coating links laat liggen.
Re: Nano coating veilig?
2Lees: "EU-verbod op 'gevaarlijke' kleurstof in snoep, kauwgum en pizza" (www.ad.nl/koken-en-eten/eu-verbod-op-ge ... ~ab69dd65/).
3Dat zo'n coating slijt (en best snel ook vind ik), zou je verwachten dat er iets loskomt. Een wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, maar dit is inderdaad waarom Tefal pannen met PFAS de verbanning ingegaan zijn. Uiteindelijk denk ik dat het wel meevalt met wat je binnen krijgt. Je drinkt natuurlijk niet echt de koffie, maar enkel het water wat er door stroomt.
Verder doet die coating functioneel sowieso bijzonder weinig. Een douchescherm met Nanotech komt nauwelijks in aanraking met koffie, dus heb je ook weinig aan als deze extra afstotend is. Een filterbakje heeft al iets meer waarde bij het uitkloppen, maar verder wordt je daar ook niet warm van.
Let op: De coating slijt vooral van het chemische schoonmaakmiddel (Cafiza, Puly Caff etc). Wil je je coating behouden, kun je beste backflushen met een ander bakje/douche.
Verder doet die coating functioneel sowieso bijzonder weinig. Een douchescherm met Nanotech komt nauwelijks in aanraking met koffie, dus heb je ook weinig aan als deze extra afstotend is. Een filterbakje heeft al iets meer waarde bij het uitkloppen, maar verder wordt je daar ook niet warm van.
Let op: De coating slijt vooral van het chemische schoonmaakmiddel (Cafiza, Puly Caff etc). Wil je je coating behouden, kun je beste backflushen met een ander bakje/douche.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
4Goede vraag. Zou geen coating nemen, voor het geval dat. Overigens vanuit een fenomeen "hoe hebben we ooit zonder gekund" vind ik zo'n coating overbodig. Gewoon zo'n metalen iedere dag even schoon maken is de moeite niet. Van messing portafilters slijt aan de binnenzijde door gebruik het chroom weg, dat je ook naar binnen werkt. Vraag mij af of dat nu goed is. Lamarzocco, en dat vind ik dan wel van toegevoegde waarde, maakt gebruik van RVS portafilters en ketels. Makkelijk schoon te malen en komt geen chroom vanaf.

5Mijn gedachten ook. Als die coating er toch af gaat, dat je niet weet of het schadelijk is, waarom dan de bijna dubbele prijs betalen van een versie zonder coating. Mijn Ecm dual boiler inruilen voor een la marzocco zou ik uiteraard geweldig vinden, maar nét niet om die rvs/chroom reden 

| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|
6RexManning schreef:Mijn gedachten ook. Als die coating er toch af gaat, dat je niet weet of het schadelijk is, waarom dan de bijna dubbele prijs betalen van een versie zonder coating. Mijn Ecm dual boiler inruilen voor een la marzocco zou ik uiteraard geweldig vinden, maar nét niet om die rvs/chroom reden

7Ehhhhh........
RVS filterdrager kopen, IMS doucheschermpje (de extra gladde) en klaar 1s Clara.......
Een bodemloze filterdrager kan natuurlijk ook.
RVS filterdrager kopen, IMS doucheschermpje (de extra gladde) en klaar 1s Clara.......
8Han, superadviesHanR schreef:Ehhhhh........