Kan iemand mij vertellen wat de zin of de onzin is van een machine 24/7 aan te laten staan?
La Marzocco raadde (in het verleden) voor hun machines aan, dus ook die voor thuisgebruik, om deze altijd aan te laten staan. Voor horeca zal het anders liggen, maar ik zou mijn vraag graag beperken tot de thuisgebruiker die tussen 8.00u en 20.00u misschien 4-8 koffies per dag bereidt. Met de huidige energietarieven van €0.60 per kWh praat je snel over verschillen die oplopen tot €500-600 per jaar. Met een regulier tarief van zo'n €0,28 per kWh is dat eerder +/- €120-200 per jaar.
Wat levert het op:
- Minder warmte/koudte cycli en daarmee minder slijtage(?)
Wat kost het:
- 2-3x zoveel stroom verbruik
(huidige machine verbruikt ca. 1.4 kWh voor 08.30u-16.30u, verwacht 3.5-4.5 kWh voor 24/7)
- Rubberen afdichtingen die uitdrogen en vaker vervangen dienen te worden
- Warmte element wat zich vaker inschakelt
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bespaart of welke onderdelen niet bestand zijn tegen het vaker in-/uitschakelen. Machines komen tegenwoordig steeds vaker met ingebouwde tijdsschakelaars en standby modus, wat mij doet vermoeden dat de fabrikant ondersteund dat je een machine vaker aan/uit zet. Mijn machine is vanaf koud in een minuut of 10 opgewarmd, vanuit standby nog iets sneller. Eén cyclus opwarmen-koffie-standby kost ongeveer 0.45 kWh, dus het loont (los van de opwarmtijd) verbruikstechnisch zelfs om de machine voor iedere kop in-/uit te schakelen indien je max. 3 koppen per dag drinkt.
Het zal afhankelijk zijn van meerdere factoren (o.a. boiler isolatie, kamertemperatuur, stroomprijs, verbruik van de machine). Als je meer koffies drinkt en/of verspreidt over een langere dag, dan loont het mogelijk meer om de machine aan te laten staan. Bij gemiddeld thuisgebruik vraag ik me af of de extra stroomkosten van €200 (of als je pech hebt met de huidige energietarieven tot wel €500 extra) op jaarbasis opwegen tegen het extra onderhoud/slijtage wat zo'n machine oploopt. Na 5 jaar aan/uit-schakelen mag je voor €1.000 aan onderhoud uit laten voeren, voordat 24/7 inschakelen je een economisch voordeel oplevert.
Re: Machine 24/7 aan laten staan
2Bij ons gaat hij 's nachts uit. Ik heb gemeten hoeveel hij verbruikt en dat is toch meer dan ik dacht. Iets meer dan 2kWh per dag, als hij van 6:30u tot 21:00u aan staat. Op jaarbasis is dat toch meer dan 10% van ons totale stroom verbruikt.
Heb ook al 2 jaar isolatiemateriaal liggen om de boiler te isoleren, moet ik ook nog doen...
Heb ook al 2 jaar isolatiemateriaal liggen om de boiler te isoleren, moet ik ook nog doen...
dus...
3https://www.vattenfall.nl/stroom/kwh-prijs/Ypuh schreef: wo 19 jan 2022, 11:06Met de huidige energietarieven van €0.60 per kWh praat je snel over verschillen die oplopen tot €500-600 per jaar. Met een regulier tarief van zo'n €0,28 per kWh is dat eerder +/- €120-200 per jaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4In horeca is 24/7 aan laten staan verstandiger dan hem af en toe te laat aan zetten, personeel dat denkt "hij doet het niet", serviceman die voor komt rijden etc.
Ook als binnenkort de horeca weer op gang komt, machines wekenlang uit hebben gestaan en dan ineens niet meer goed op gang komen, servicebusjes die nu stil staan draaien dan ineens overuren want iedereen wil NU geholpen worden.
Ook als binnenkort de horeca weer op gang komt, machines wekenlang uit hebben gestaan en dan ineens niet meer goed op gang komen, servicebusjes die nu stil staan draaien dan ineens overuren want iedereen wil NU geholpen worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5fransg schreef: wo 19 jan 2022, 12:43https://www.vattenfall.nl/stroom/kwh-prijs/Ypuh schreef: wo 19 jan 2022, 11:06Met de huidige energietarieven van €0.60 per kWh praat je snel over verschillen die oplopen tot €500-600 per jaar. Met een regulier tarief van zo'n €0,28 per kWh is dat eerder +/- €120-200 per jaar.
Schermafbeelding 2022-01-19 om 12.42.39.png
Met Vattenfall noem je momenteel ook de uitzondering. Die hebben een combinatie van vroeg/slim inkopen en leggen daarnaast veel geld bij om hun vaste klanten te ontzien. Voor alle energieleveranciers geldt dat ze hun prijzen flink hebben moeten verhogen doordat ze verkeerd inschattingen gemaakt hebben. Om je een idee te geven, dit zijn mijn tarieven momenteel (ken de energiemarkt en contracten redelijk goed). Wil de discussie niet te ver afleiden, maar energieprijzen gaan voor iedereen omhoog de komende tijd.
Ik ben echter vooral benieuwd naar de technische overwegingen. Wat is het beste voor het kind, niet per se de portemonnee?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
6Ik zit bij Vattenfall, variabel.
Als je goed opbde hoogte bent van de energiemarkt heb je dan misschien een tip hoe wij er het beste uit kunnen komen?
Als je goed opbde hoogte bent van de energiemarkt heb je dan misschien een tip hoe wij er het beste uit kunnen komen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
7Momenteel is Vattenfall het meest gunstige als het op variabele contracten aankomt. Leveranciers accepteren op dit moment liever geen nieuwe klanten, simpelweg omdat ze tegen de huidige tarieven jouw beoogde jaarverbruik in moeten kopen in een markt die op z'n top staat. Enige tip is nu; zet de kachel iets lager en zit de komende maanden uit. In de zomermaanden als de vraag daalt, sluit dan weer een contract af tegen normalere tarieven. Die zullen hoe dan ook hoger liggen dan wat mensen met een vast contract nu betalen. Dit avontuur begint waarschijnlijk vanaf november weer opnieuw en er zullen weer partijen zijn die zich niet voorbereid hebben.bobbee schreef: wo 19 jan 2022, 13:41 Ik zit bij Vattenfall, variabel.
Voor mensen die niet bij Vattenfall zitten en dus met woeker variabele tarieven geconfronteerd worden, loont het om tijdelijk over te stappen naar een goedkopere aanbieder en dan in de zomer alsnog te heroverwegen en een boete te betalen als de prijzen gedaald zijn. Eén maand tarieven betalen zoals die ik hier boven plaats overstijgt al de kosten van een eventuele afkoopsom (€100 per contractjaar), maar blijf alsjeblieft niet 1 jaar (of 3 jaar) zulke ridicule tarieven betalen.
Voor de rest met z'n allen bidden dat de prijzen niet nog verder stijgen, maar daar lijkt het voorlopig niet op (ze dalen best snel nu, maar leveranciers zijn voorzichtig met hun prijzen weer aan te passen en nieuwe klanten aan te nemen). Het is een knap staaltje beleggersrisico en paniek voetbal wat er zich nu afspeelt in de energiemarkt.
Als er nog meer vragen zijn stel ik voor om een nieuw topic over de energiemarkt te openen .
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
8Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat het opwarmen en afkoelen gepaard gaat met krimp en uitzetting waardoor.er speling in de pakkingen zou gaan ontstaan. De pakkingen krijgen dus meer op hun donder. Maar die prachtige LMLM van jou heeft op de app de mogelijkheid om het op vaste tijden uit en aan te laten gaan. LM geeft doe mogelijkheid. Zou er lekker gebruik van maken. Bij mij (R58, geen LMLM) gaat hij 's ochtens op 06:00 uur aan en 's avonds om 22:00 uur uit. Die LMLM verbruikt aardig wat, zij het beduidend minder dan een GS3.
9Oh ja zo doe ik het al jaren en heb eigenlijk geen last van buitenissigheden die het dagelijkse koffiegenot zouden kunnen frustreren.gilleko B. schreef:Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat het opwarmen en afkoelen gepaard gaat met krimp en uitzetting waardoor.er speling in de pakkingen zou gaan ontstaan. De pakkingen krijgen dus meer op hun donder. Maar die prachtige LMLM van jou heeft op de app de mogelijkheid om het op vaste tijden uit en aan te laten gaan. LM geeft doe mogelijkheid. Zou er lekker gebruik van maken. Bij mij (R58, geen LMLM) gaat hij 's ochtens op 06:00 uur aan en 's avonds om 22:00 uur uit. Die LMLM verbruikt aardig wat, zij het beduidend minder dan een GS3.
10Gezien milieu gewoon uitzetten! Gelukkig is mijn machine gebruiksklaar binnen 10-15 min.
Ja prijzen gaan nergens over. Wij zijn vrij grote gebruikers en betaal nu meer dan 500 euro energiekosten en dan zit ik nog best gunstig bij mijn huidige leverancier.
Pfff en dan heb ik in de loop jaren al flink geïnvesteerd in het energie zuinig maken van de woning.
Ja prijzen gaan nergens over. Wij zijn vrij grote gebruikers en betaal nu meer dan 500 euro energiekosten en dan zit ik nog best gunstig bij mijn huidige leverancier.
Pfff en dan heb ik in de loop jaren al flink geïnvesteerd in het energie zuinig maken van de woning.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU