Hoi,
Na een levenlang DE rood drinker, aangelengd met een overdosis melk mij verzekerd van een manier om echt verse koffie te zetten.
Een half jaar geleden mij goed ingelezen via diverse fora (o.a deze en home-barista) en mijzelf een Synchronica kado gedaan en een Eureka Specialita. Ik drink altijd latte’s dus een dual boiler was een must. Verder wilde ik ook enkel een apparaat dat aangesloten kon worden op een vaste wateraansluiting in combinatie met een WBT filter. Inox boilers en Duitse grundligheit stonden ook hoog op mijn verlanglijstje vandaar mijn keuze voor ECM.
Van de Specialita ben ik wat minder gecharmeerd omdat ik deze had gekocht met de bedoeling te doseren via de timer en gebruik maken van de hopper. Helaas had ik dikwijls dat de molen niet wil starten omdat er bonen vast zitten tussen de schijven. De motor probeerd dan te draaien maar laat enkel een brom horen. Moest dan telkens de maalstand snel iets wijzigen om de motor op gang te krijgen.
Heb de nieuwe snelle maalschijven, want ik maal 25 gr koffie in +/- 12 sec en zet hiermee espresso in een 25gr IMS bakje 25/50 in 30 sec 8 bar.
Als workaround gebruik ik nu de Specialita als singel doser, maar had dit apparaat hiervoor eigenlijk niet gekocht. Op deze manier werkt de maler wel perfect maar heb mij toch aangemeld voor een Kafatek single doser.
Het leukste zijn echter de talloze koffiebranders met steeds verrassende koffie. Momenteel heb ik al schitterende koffie gedronken van Keencoffee, o.a de Danilo Salazar vond ik hemels. Ook de Sao Francisco Da Bela Vista van koffieStation vond ik heerlijk. Verder kijk ik reikhalzend uit naar een Volcan Azul Laurina van The Barn, maar die ligt voorlopig nog vacuüm verpakt in de diepvries.
Tot zover mijn korte speciality koffie ervaring. Het wordt in ieder geval een boeiende reis.
Re: Nieuwe koffieleuteraar
2Heb ik met Specialita's nooit meegemaakt. Gebruik je zeer licht gebrande harde boontjes op zeer fijne maling?Megekor schreef: vr 28 jan 2022, 14:04 Van de Specialita ben ik wat minder gecharmeerd omdat ik deze had gekocht met de bedoeling te doseren via de timer en gebruik maken van de hopper. Helaas had ik dikwijls dat de molen niet wil starten omdat er bonen vast zitten tussen de schijven. De motor probeerd dan te draaien maar laat enkel een brom horen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Idem. Kan me wel voorstellen dat als je de maalgraad aanpast naar fijner, en de molen niet draait, dat dit zou kunnen gebeuren.fransg schreef: vr 28 jan 2022, 14:27 Heb ik met Specialita's nooit meegemaakt. Gebruik je zeer licht gebrande harde boontjes op zeer fijne maling?
4De koffie is (denk ik) licht of medium gebrand. Het zijn altijd single origin speciality koffies, maar als er een keuze is op de website, kies ik steeds voor espresso. De maalstand op de Specialita varieerd tussen 1,5 en 1 volgens de koffieboon. Soms hielp het om telkens de aan/uit knop te bedienen en dan draaide de motor wel na een aantal pogingen. Voor mij klinkt het alsof de motor niet genoeg start-koppel heeft wanneer er nog iets tussen de schijven zit. Het vervelende was dat het niet elke keer gebeurde, maar de timer begint wel telkens te lopen terwijl er verder niets gebeurde, dus moest ik telkens ook eerst de timer resetten wat niet bevorderlijk was voor mijn nog gedecaffineerde humeur
ECM Synchronica - Kafatec MC5
5Maalgraad bij verkleinen wordt uiteraard enkel aangepast wanneer de motor draaid.Ron74 schreef: vr 28 jan 2022, 15:29Idem. Kan me wel voorstellen dat als je de maalgraad aanpast naar fijner, en de molen niet draait, dat dit zou kunnen gebeuren.fransg schreef: vr 28 jan 2022, 14:27 Heb ik met Specialita's nooit meegemaakt. Gebruik je zeer licht gebrande harde boontjes op zeer fijne maling?
6Dan zou ik toch even bij je leverancier navraag doen. Ik heb het in het begin weleens gehad met de meer ijverige schijf van de ETZ maler en daar kreeg ik een 'light' maal unit voor, waarna het nooit meer voorkwam.
Met de Specialita's hier en bij een vriendin heb ik het nog nooit medegemaakt dat de motor moeite had.
Je kiest filter branding indien de espresso branding niet voorhanden is -- dan zouden het lichtere harde bonen kunnen zijn geacht worden grover te worden gemaald voor het filter.
Maar ook die zouden nog steeds prima door je Specialita moeten crunchen, ook op fijnere stand. Welk filterbakje gebruik je en hoebvee doseer je? Als je reatief weinig doseert en naar verhouding extra fijn maalt is dat misschien een issue, als je feitelijk 'turks' fijn maalt.
Met de Specialita's hier en bij een vriendin heb ik het nog nooit medegemaakt dat de motor moeite had.
Je kiest filter branding indien de espresso branding niet voorhanden is -- dan zouden het lichtere harde bonen kunnen zijn geacht worden grover te worden gemaald voor het filter.
Maar ook die zouden nog steeds prima door je Specialita moeten crunchen, ook op fijnere stand. Welk filterbakje gebruik je en hoebvee doseer je? Als je reatief weinig doseert en naar verhouding extra fijn maalt is dat misschien een issue, als je feitelijk 'turks' fijn maalt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Wat bedoel je met "volgens de koffieboon"?Megekor schreef: vr 28 jan 2022, 15:38De maalstand op de Specialita varieerd tussen 1,5 en 1 volgens de koffieboon.
Bedoel je "al naar gelang de boon"?
De maalstand kan tussen verschillende Specialita's hetzelfde zijn bij verschillend maalsel, of verschillen terwijl ze hetzelfde maalsel leveren, is meer een globale indicatie.
Mijn XL staat op 2 momenteel.
8Ik gebruik een 25 gram VST bakje en maal hiervoor 25,4 gr koffie voor. Het malen duurt ongeveer 10,4 seconden maar ik laat de maler nog een aantal seconden lopen om zeker te zijn dat hij leeg is. (Zo hoef ik niet elke keer na te wegen). Na 30 seconden heb ik dan +/- 50 gram koffie in mij tas. De druk (gemeten in de grouphead) is tussen de 8 en 8,5 bar.fransg schreef: vr 28 jan 2022, 16:00 Welk filterbakje gebruik je en hoebvee doseer je? Als je reatief weinig doseert en naar verhouding extra fijn maalt is dat misschien een issue, als je feitelijk 'turks' fijn maalt.
De maalstand volgens de boomsoort moet ik meestal bijstellen rond stand 1,5 De bonen die ik nu gebruik (costa Rica Pastora van Daspas koffie) staat de maler momenteel op 1 om mijn doorlooptijd op +/- 30 seconden te houden bij een brewratio van 1/2
9Dat klinkt prima, ligt dan denk ik niet aan je boontjes, basket of machine.
Heel vreemd dat de motor het soms niet aankan.
Al met de leverancier gesproken / een andere geprobeerd?
Heel vreemd dat de motor het soms niet aankan.
Al met de leverancier gesproken / een andere geprobeerd?
10Heb niet met de leverancier gesproken. Had/heb niet het gevoel dat een vervanging het probleem zou verhelpen. Misschien lag het aan de bonen, of een slechte condensator in de motor…. De simpelste manier leek mij toen gewoon om de hopper te vervangen door een stukje pvc buis met een verloop van 40 naar 45 en mijn bonen vooraf af te wegen. Heb nu een labrekje staan met 12 buisjes van 60 ml waar juist 25 gram bonen in kan en eigenlijk bevalt deze manier van werken mij wel. Alleen jammer dat ik juist voordien een gekleurde hopper had besteld voor de Eureka :
https://www.bertazzofood.com/en/prodot ... ka-mignon/
https://www.bertazzofood.com/en/prodot ... ka-mignon/