Begin februari vorig jaar een Bezzera Unica PID opgehaald in Rotterdam. Machine deed het niet meer. De eigenaar ging verhuizen en had al een mooie nieuwe machine gekocht voor zijn nieuwe keuken. Had eigenlijk geen tijd voor klusprojecten, maar deze leek makkelijk weer werkend te krijgen.
Een snelle controle wees op een kapotte PID en wellicht SSR. Het duurde vooral lang voordat ik nieuwe onderdelen had omdat ik er ook weinig prio aan gaf en het daardoor ook niet on top of mind was bij HanR. Maar afgelopen week kwam een nieuwe PID en (gebruikte) SSR binnen. Top service weer. Omdat het een jaar geleden was even onderling overleg gehad hoe de boel ook alweer aangesloten moest zitten. Maar een beetje logisch nadenken doet een hoop. Hij werkt weer. Nu de boel nog een beetje smeren dat alles soepel loopt.
Oude PID en SSR:

Nieuwe PID (zonder kapje nog) en SSR in de machine. Hoe moesten die draadjes ook alweer..... Zitten ze hier goed?

Dankzij HanR wist ik ook hoe de draadjes aan de lekbakschakelaar moesten. Die had de vorige eigenaar kort gesloten omdat hij dacht dat het daaraan lag. (dit is niet mijn machine, maar de foto die HanR mij had gestuurd).

En hij doet het!

Ook de lekbakschakelaar doet het. Zonder bak gaat het element uit. Al volgt er geen enkele indicatie. Lampje op SSR blijft aan, en geen piep. Maar dat is vast normaal. Het is een simpele machine.