Re: Machine 24/7 aan laten staan

41
Plus, als je 'm tweemaal opwarmt en dus ruim 2 uur aan hebt, is de machine steeds alleen aan het einde van die opwarmcyclus even te gebruiken dus zeg 90% energieverbruik ZONDER espresso.

Staat de machine voor 15 cent meer 7 uur aan dan kun je 6 uur espresso maken dus bijna 90% MET espresso

Conclusie:

1) energieverbruik is hoe dan ook laag

2) het beetje extra warmte komt je huiskamer / keuken ten goede

3) minder slijt

4) meer gemak en

5) pure extase, veel meer mogelijkheid om te denken hee ik maak eens een lekkere espresso
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

42
Voor 0,5 kWh vs. 2x opwarmen lijkt het me inderdaad een no-brainer. Bij mij lijkt het verschil tussen 8 uur en 24 uur aan staan een factor 2 ofwel 1.5 vs. 3 kWh te zijn. Bij een prijs van €0,60 kan het prijsverschil dan hard oplopen (al zijn daltarieven zelfs als je pech hebt meestal wel een stuk lager, iets van €0,45 per kWh).

In Amerika lees ik wel eens dat een kWh $0.08 kost. Het lijkt me daar ook veel logischer om je machine aan te laten staan, al redden we de planeet er niet mee.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

43
Onze planeet redt zichzelf. Die laat de aarde opwarmen of knalt een allesverslindend virus de lucht in. Dat zorgt wel voor de nodige balans. Maar dat de planeet daardoor vergaat? Nee, alleen wij in grote getalen, zodat die opnieuw kan beginnen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

44
Afgelopen dagen getest hoeveel m3 gas er gebruikt wordt op een dag. Het betreft een volgende situatie:
Vrijstaande woning met een aanbouw, de aanbouw betreft een halletje, een bijkeuken en werkkamer. De woning en aanbouw hebben één CV. In de woonkamer staat een tegelkachel die de woonkamer verwarmt en de pijp loopt door de badkamer, dus die wordt ook gedeeltelijk door de tegelkachel verwarmd.

Eerste meting:
In de ochtend om 9:00 uur. Er is door ons gedouched en de CV in de aanbouw staat op 17,5 graden en de tegelkachel verwarmt de woonkamer. Om 21:00 uur gaat de CV naar 15 graden. We koken in de avond op gas. In de volgende ochtend om 07:15 uur gaat de CV op 17,5 graden en om 09:00 uur hebben wij gedouched. Gasverbruik: 5,41 m3.

Tweede:
In de ochtend om 9:00 uur. Er is door ons gedouched en de CV staat op 17,5 graden in de aanbouw en de tegelkachel verwarmt de woonkamer. Om 21:00 uur blijft de CV op 17,5 graden. We koken in de avond op gas. In de volgende ochtend om 07:15 uur blijft de CV op 17,5 graden en om 09:00 uur hebben wij gedouched. Gasverbruik: 4,89 m3.

Het verschil is: we besparen 0,52 m3 gas als we de cv ook in de nacht op 17,5 graden laten staan. Nu was het de tweede nacht iets minder fris buiten, er wordt ook gekookt op gas en misschien hebben we daar ook minder gas gebruikt, dus er volgt de komende dagen een check. Maar toch, ik had dit niet verwacht.

Op naar de electra meting, maar ik wacht daarvoor op het arriveren van de meter!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

45
Ik hou het sinds installatie van nieuwe ketel ook bij. Heb een geroote Toon thermostaat aan de muur.
Erg leuk om inzicht te krijgen in verbruik, althans leuk....gas is echt een grote kostenpost. Wij doen het goed denk ik met een gezin van 5: ouders, 3 kinderen van 15, 7 en 5 jaar oud.
Gemiddeld 5m3 per dag. De thermostaat ging snachts naar 17 graden en verbruik was 7m3 per dag, nu snachts op 18c en kom op gemiddeld 5m3 per dag.
Stroom vind ik echt niet interessant, zo goedkoop. Wil nu verdiepen in zonnepanelen en dan op stroom (inductie) gaan koken maar dan nog, alle kosten zitten in verwarmen van het huis, douchen/bad komt daarna en koken op laatste plek.

Kijk maar eens hoe de kosten zijn verdeeld:

Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

46
Ja, gas is de grootste post.En jullie doen het zeker netjes met 5m3 met 5 personen!
Wat ik me nog wel afvraag is of de buitentemperatuur van invloed is. Natuurlijk is tie van invloed, maar ik bedoel verhoudingsgewijs. Ga ik ook proberen bij te houden de komende weken.
TopicStarter heeft me aan het werk gekregen!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Machine 24/7 aan laten staan

47
Stadsverwarming hier (ook rete duur) dus geen gas. Gros van de kosten is vastrecht, dus zuinig doen levert ook weinig op. Gebruiken iets van 17Gj per jaar met een gezin van 4. Niet echt veranderd door Corona ook.
Is verder geen smart ding, dus valt niks aan uit te lezen.

Electra is wel 1,5 keer zo hoog geworden door Corona. Van 2000 naar 3500kWh.
Electrameter is wel smart, maar zonder uitleespoort. Kun je dus ook niet veel mee. Grafieken op de site van de leverancier zijn ook veel te grof om er iets mee te kunnen. Heb dat maar uitgezet.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

49
manduca schreef: wo 09 feb 2022, 22:00 Stadsverwarming hier (ook rete duur) dus geen gas. Gros van de kosten is vastrecht, dus zuinig doen levert ook weinig op. Gebruiken iets van 17Gj per jaar met een gezin van 4. Niet echt veranderd door Corona ook.
Is verder geen smart ding, dus valt niks aan uit te lezen.
Hier ook stadsver(w)arming, en juist die variabele kosten zijn onlangs bijna verdubbeld en dus wel degelijk significant geworden.

Aansturen van de radiatoren gebeurt via een Tado thermostaat (in onze situatie eigenlijk niet meer dan een temp. sensor met wat knoppen om de ingestelde temp. te wijzigen) alsmede een electronische regelknop op iedere radiator. Het leuke van dat systeem is dat je het kunt uitlezen via bijv. Domoticz, en o.a. kunt zien hoe hard je dagelijks gemiddeld hebt gestookt (in een percentage, waarbij 100% betekent dat je 24 uur lang op vol vermogen draait).
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario