Beginner met een quickmill

1
Eindelijk een forum waar ik hopelijk antwoord vind op mijn vraag.
Sinds een paar maanden trotse bezitter van een quickmill 2820.
Nu gaan het steeds beter met het zetten van een heerlijke kop koffie. Soms vooral nu de laatste dagen is het zo dat het stoompijpje zoveel water spuit tijdens het koffie zetten dat het aanrecht drijfnat word. Wat doe ik niet goed. Moet er meer koffie in, minder koffie, moet er iets vervangen worden. Het gaat soms dagen goed, maar vandaag……. Zucht.

Re: Beginner met een quickmill

2
Welkom!

Ik ben niet een van de experts en misschien daarom begrijp ik niet helemaal wat er aan de hand is.

Waarom zou er stoom of water uit het stoompijpje komen als je koffie zet? Zit er geen kraantje op om de stoompijp stil te houden?

Kocht je de machine gloednieuw in de winkle of tweedehands?

Kan het zijn dat door enige verkalking de afsluiting van de stoompijp niet optimaal werkt?

Wat voor maler en welke bonen gebruik je?

Kun je een filmpje plaatsen van het euvel? Of in elk geval foto's?

Als je meer informatie geeft is het makkelijker om goede feedback te ontvangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Om het stoompijpje te gebruiken moet het dacht ik een beetje naar rechts uitsteken. Wil je het niet gebruiken, dan moet het dacht ik naar binnen gedraaid worden. Tot boven het druiprek dacht ik. Kijk daar eens goed naar.

Welkom overigens!

Wij hebben 20 jaar met de voorloper van de 2820 gedaan.
Het beste bakje zette ik met het filterbakje waar circa 11 á 12 gram koffie in ging en 30 á 35 seconden doorlooptijd.

off topic: ben je fan van SuperTramp?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

9
fransg schreef: di 15 feb 2022, 08:21 Het ding is dan vermoedelijk ook niet 'een paar maanden' oud, maar een oud barrel ;-)
Hij zegt dan ook niet dat die nieuw is gekocht :). Waarschijnlijk een 2e-handsje. Niks mis mee natuurlijk en waarschijnlijk prima te repareren.
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40

10
manduca schreef: di 15 feb 2022, 08:31
fransg schreef: di 15 feb 2022, 08:21 Het ding is dan vermoedelijk ook niet 'een paar maanden' oud, maar een oud barrel ;-)
Hij zegt dan ook niet dat die nieuw is gekocht :).
Ik vroeg er meteen naar maar op die vraag en nog een paar vragen kwam geen antwoord meer, dat zegt al genoeg ;-)

Maar inderdaad, er kan in bekwame handen vast wat an worden gedaan. De machine is op zichzelf geen troep.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino