Saeco Giro Plus

1
Hallo experts,

Ik heb nog een Saeco Giro Plus staan die na vier reparaties weer aan de volgende toe is.
Zoals op veel forums is te zien, valt er nog wel wat over dit apparaat te zeggen en ook de service van Saeco in wijk bij duurstede. Maar voor een klaagzang zijn er andere forums zoals trosradar en kieskeurig.
Dit is op zich wel jammer aangezien dit apparaat vaak een tussenstap is van een senseo naar de betere apparaten. Lekkende stoompijpjes en het verhaal van Saeco van vette bonen en resetten van de machine blijft een discussie punt. (wel malen, maar geen koffie en de machine lijkt uitelkaar te ploffen)
Ik heb tot nu toe gedacht dat je toch bij de experts moet zijn voor een deskundige reperatie.
Lang verhaal kort: ik heb de machine uitelkaar liggen, met een torax schroevedraaier kom je een eind en begin inmiddels te begrijpen waar de problemen kunnen liggen. (wat een plastic geval, leuke draadjes en wat een gepruts om hem uitelkaar te krijgen). Wellicht verkeerde zuinigheid, maar dat reset verhaal en de kosten per reparatie (buiten garantie volgens Saeco) worden nu echt te hoog. (mee dan de waarde van de machine)

Voordat ik verder ga met zoeken kan iemand mij adviseren. Hoe reset je hem handig en in ieder geval wil ik graag even in welke stand horen de tandwielen van de zetgroep (de grote heeft een merkstreepje, maar niets in de unit zelf). Deze viel iets te snel uit de unit om zelf snel te merken. Ik ben zelf vrij handig, maar elk advies is welkom.

Mijn bedoeling is om de Giro Plus aan iemand te schenken, maar heb niet de behoefte er uren aan te gaan prutsen.

Bedankt alvast
expobar mini control 1gr, mahlkönig vario v2

Re: Saeco Giro Plus

3
harrie schreef: Dit is op zich wel jammer aangezien dit apparaat vaak een tussenstap is van een senseo naar de betere apparaten.
?
Die logica neemt aan dat je begint met Senseo. En dat hoeft niet waar te zijn. Sterker nog, met het huidige internet als gigantische resource op het gebied van koffie heb je totaal geen excuus voor welk slecht apparaat dan ook. Dus als je nu een Senseo koopt dan wil je alleen een matige bak koffie snel en makkelijk. Als je dat niet wil, maar je hebt toch een Senseo gekocht, dan moet je een cursus internets nemen. Ik praat nu anno 2010. In 2001 toen de Senseo geintroduceerd werd was internetkoffie nog niet zo groot.

Daarnaast weet oxxo waarschijnlijk het antwoord op je vraag. Oxxo is de volautomatenmagier hier.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Saeco Giro Plus

4
Ik vraag me af of hier nog iets kan helpen, maar zo ja: dan moet je inderdaad Oxxo hebben. Even geduld hebben totdat hij weer voorbij komt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Saeco Giro Plus

6
harrie schreef:Hallo experts,

(wel malen, maar geen koffie en de machine lijkt uitelkaar te ploffen)

Mijn bedoeling is om de Giro Plus aan iemand te schenken, maar heb niet de behoefte er uren aan te gaan prutsen.

Bedankt alvast
de storing die je hier beschrijft lijkt er op dat de eindschakelaars van de zetgroep defect zijn, hierdoor komt de zetgroep niet in de juiste positie. wat ook mogelijk is is dat er een lekkage is die precies op de schakelaars druppelt. (heb ik zelf ook al eens gezien). kontroleer hiervoor alle koppelingen van de slangetjes.
wat het resetten betreft, volgens mij kunnen ze alleen de servicetellers (de tijd die de molen gedraaid heeft, en de tellers vanaf de laaste servicebeurt, ontkalking en dergelijke) resetten, heeft volgens mij niets te maken met de werking van de machine. Heb zelf een jura staan van 9 jaar oud, deze heeft nog nooit een servicecentre gezien. alle reparaties en onderhoud zelf uitgevoerd en het apparaat draait nog steeds als een nieuwe :D (ruim 13000 bakkies)

hopelijk heb je iets aan deze info, en succes met het sleutelen.

Re: Saeco Giro Plus

7
Gut Ronald, doe jij nu ook al superautomaten?! 8-) Ik associeerde je meer met de zware pro-apparatuur... Des te beter voor ons! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Saeco Giro Plus

8
Spironski schreef:Gut Ronald, doe jij nu ook al superautomaten?! 8-) Ik associeerde je meer met de zware pro-apparatuur... Des te beter voor ons! ;)
ja doe zo af en toe ook wel eens een volautomaatje voor thuis gebruik :D .
werk momenteel ook bij een fabrikant van huishoud apparatuur (inclusief koffie volautomaten )
dus eigenlijk wel thuis in alles waar koffie uit komt ;)

Re: Saeco Giro Plus

9
Bedankt Ronald,

Zal de schakelaars even doormeten.
Wellicht dat OXXO nog wat weet. Blijf me verbazen hoe ze alles er in hebben kunnen proppen.
Slangetjes van de stoompijpje en pompen liggen toch akelig dicht en soms boven de electronica gedeelte.
Kan me wel voorstellen dat ze het druk hebben gehad (en nog steeds) bij Saeco service center, schijnt inmiddels een update van de Giro te zijn, maar dan nog.

Wellicht dat Oxxo nog wat weet. Zeker de juiste stand van tandwielen zetgroep kan me wat gepruts besparen.
expobar mini control 1gr, mahlkönig vario v2

Re: Saeco Giro Plus

10
Het spijt me Harry maar ik schiet tekort. De `Giro-generatie´ hebben we niet binnengehaald, ik ken ze alleen van de etalages van de Mediamarkt, Scheer & Foppen. Je bent wat te snel met het ontmantelen van de Giro, dat was misschien niet nodig. Je hebt meer van de Giro gezien dan ik ooit zal zien.
Nou ja, bij veel Saeco´s moet de ´O´ in een ´5 uurs´ positie staan. Of dat voor de Giro ook geldt?
Na montage zet je de machine zonder brewgroep eventjes aan. De machine komt ´neutraal´ te staan en de zetgroep past weer. Zo niet dan moet je het tandwiel vanaf deze laatste positie een kwart slag naar rechts draaien en weer ´opstarten´ zonder groep.

De verstopping zit mogelijk in de brewgroup of het aansluitventiel. Probeer eerst maar eens of het watertappen goed gaat.
Er gaat niets boven morgen.