Dan zeg ik het maar niet. Als het toch niet helpt.fransg schreef:je kunt het zeggen maar dat verandert niets aan de nulstand van de meeste malers in de wereld
Re: Puck screens/aeropress filters voor espresso
32Ik zal er is mee verder spelen...verder blijven er idd zoveel variabelen blijft erg afhankelijk ga wel weer is met de naked portafilter aan de slag ka je het wat beter zien allemaalomeCo schreef: vr 18 feb 2022, 11:28 Hoger doseren? Bij mij maakt het een heel verschil of ik 16, 17 of 18 gram doseer.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart
33Dat ben ik niet met je eens. De zure smaken komen aan het begin van de extractie vrij, daarna de zoete en als laatst de bittere. Bij een brewratio van 1:2 krijgt de zure fase alle ruimte en komt de bittere fase mogelijk niet of onvoldoende aan bod. Een langere doorlooptijd geeft meer ruimte voor de bitters en beïnvloedt dus de totale smaak. Het zure zou naar de achtergrond kunnen verdwijnen. Onderstaande grafiek ter illustratie.Oene Zwittink schreef:Verdunnen van de brewratio van 18/36 naar 18/40 of 18/50 verandert niets aan de zurige smaak.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
34Weet ik, maar ik próefde geen verschil in zuurgraad bij 40gr uit of 50gr uit. Dat maakte ook maar enkele seconden uit in extractietijd. 40 gr duurde 42 sec (incl. 10 pre), 50 gr duurde 48 sec (incl 10 pre)... Het uitzetten van de pre-infusie maakte meer verschil. Kan een langere pre infusie, waarbij al een paar druppels in het kopje vallen, leiden tot een hogere zuurgraad? Als ik dit schema zie wel, maar het kan ook zijn dat het zuur er sowieso uitkomt en dus later gecompenseerd moet worden...omeCo schreef: vr 18 feb 2022, 13:14Dat ben ik niet met je eens. De zure smaken komen aan het begin van de extractie vrij, daarna de zoete en als laatst de bittere. Bij een brewratio van 1:2 krijgt de zure fase alle ruimte en komt de bittere fase mogelijk niet of onvoldoende aan bod. Een langere doorlooptijd geeft meer ruimte voor de bitters en beïnvloedt dus de totale smaak. Het zure zou naar de achtergrond kunnen verdwijnen. Onderstaande grafiek ter illustratie.Oene Zwittink schreef:Verdunnen van de brewratio van 18/36 naar 18/40 of 18/50 verandert niets aan de zurige smaak.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart
35@Frans: Is tweewekelijks blindfilteren niet voldoende? Moet ik het douchescherm regelmatig demonteren en in het reinigingsmiddel leggen?fransg schreef: vr 18 feb 2022, 11:43Ik weet niet welk filterbakje je gebuikt, wat je pre-infusie druk is, of je douchescherm wel recent in de cafiza heeft gelegen, hoe je extractie eruit ziet, of de gehele bodem van je filterbakje min of meer tegelijk 'volstroomt' en of je tamp-techniek netjes is...mr Blanc schreef: vr 18 feb 2022, 11:23 Ja ikweet dat het 0 punt iets voorbij de 0 zit en in het geval van malers begrijp ik dat je bij 0 niet al de schijven tegen elkaar wilt hebben. Mijn punt is echter jullie zetten esspresso met looptijd van 30 sec vanaf eerste druppel en mij lukt dit niet zelfs niet bij heel fijn malen of moet ik gewoon nog fijner malen? Choken van de machine is nog niet gelukt![]()
Bijvoorbeeld als je douchescherm er op het oog schoon uitziet hoeft die nog niet schoon te zijn, en kan het water erdoorheen spuiten als door een tuinenslang die je samenkijpt, waardoor de puck in de war raakt en de erdoorheenstroming veel sneller is dan beoogd.
En dergelijke.
36Nou, ik denk dat het opgelost is. Het nulpunt van mijn maler ligt bij standje '5' van de 10. Bij standen daaronder komt er geen koffie uit, bij deze stand iets, het piept en het maalsel is warm. Niet lang laten gebeuren natuurlijk... Zet ik hem op '7' of '8' dan is het maalsel nog veel te fijn. Zelfs met 10 bar druk (als metertje klopt...) heb ik op stand '8' na 90 sec nog maar 2 gr koffie. Op maler stand '9' - dus vier voorbij mijn '0' - duurt het op 9 bar 10 sec voor de eerste druppel eruit komt en daarna duurt het nog 40 sec voor ik 34 gr koffie heb. De koffie is veel donkerder en lekkerder, nog een klein zuurtje maar niet storend....

Dank voor jullie reacties dat heeft geholpen!
37Zie mijn reactie verderop, misschien ligt jouw echte nul ook ver onder de nul op het knopje....mr Blanc schreef: vr 18 feb 2022, 10:10Ik heb met mijn MaraX en Specialita echt moeite om er meer dan 20 sec over te doen vanaf de eerste drup en dan maal ik echt al dicht bij het 0 punt (van de sticker dan).fransg schreef: vr 18 feb 2022, 09:41Vreemd, ik heb geen enkele moeite met de XL.Oene Zwittink schreef: vr 18 feb 2022, 09:33 mijn Eureka Mignon XL zit ook tegen z'n fijnste stand aan....
Verder 17 gr in en 36 uit met een IMS competition filterbakje, gebruik puckrake, en stamp stevig...waar ligt het dan nog aan?![]()
38Ik hou zelf ook niet van zure espresso. Meestal ruik ik het al aan het maalsel: fruitige geur.Oene Zwittink schreef: Black Betty net geprobeerd, bleef bij mij erg zuur, maar altijd met pre-infusie gedaan... Moet ik nog eens proberen.
Dus lang op zoek gegaan naar bonen die geen zuur hebben. Maar Black Betty en te zuur vind ik echt opvallend. Ik herinner die boon als donker gebrand. Ben jij niet gevoeliger voor zuur?
Mijn ervaring is dat wanneer een boon zuur in zich heeft, dat je het er nooit helemaal uit krijgt. Je krijgt het hoogstens prettig. Alleen wanneer je er niet van houdt kan het zijn dat je dat punt nooit bereikt.
Probeer anders ook eens Malabar. Heel andere smaak. Maar "geen" zuur.
39Je hebt gelijk ik heb het even getest en bij -0.5 krijg ik een extractie die op 30sec vanaf eerste drup is. De schaal op specialita gaat bij mij van 0 - 5 (daarna heb je dus een rondje gehad) en mijn "echte 0 punt" zit dus voorbij de 0 op ongeveer 4 (2 hele punten na het 0 punt)Oene Zwittink schreef: vr 18 feb 2022, 16:59Zie mijn reactie verderop, misschien ligt jouw echte nul ook ver onder de nul op het knopje....mr Blanc schreef: vr 18 feb 2022, 10:10Ik heb met mijn MaraX en Specialita echt moeite om er meer dan 20 sec over te doen vanaf de eerste drup en dan maal ik echt al dicht bij het 0 punt (van de sticker dan).
Verder 17 gr in en 36 uit met een IMS competition filterbakje, gebruik puckrake, en stamp stevig...waar ligt het dan nog aan?![]()
Goed om te weten en nu is verder met tweaken
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart
40Ik ben net gebeld door de leverancier van mijn Eureka Mignon, na mijn verzoek om een afspraak te maken om de maler te kalibreren. Het blijkt dat de nummers op de draaiknop niets zeggen. De knop kan meerdere malen rond worden gedraaid. Het is een spiraal hefboompje dat de bovenste maalschijf optilt of laat dalen. Je kan hem fijner zetten totdat je de maalschijven op elkaar hoort 'bonken'. Ze raden aan het verstellen van de maalgraad te doen als de maler draait, dus niet in stilstand. Zeker als je naar heel fijne maalstanden gaat...