Re: hoe maak ikeen lungo ?

2
Simpelweg je de machine laten pompen tot je je koffiekopje vol hebt, het heet niet voor niets 'lungo'; lange koffie :)

Een andere manier is een americano, eerst je kopje voor ong 2/3 vullen met heet water uit je machine en dan een espresso in dit kopje zetten.

Hope it helps.
Speedster | SuperJolly | et al.

3
ok gewoon doorlaten lopen,maar dan krijg ik echt een vieze smaak.
Met mijn Nespresso had je lungocupjes, wellicht andere soort koffie -of andere maalgraad ?
Of heb ik de verkeerde koffie als ik hem doorlaat lopen naar een lungo en hij smaakt niet goed ?
VBM Domobar LSM 97/i

4
Uiteraard moet je ook grover malen! Als je je espresso langer door laat lopen, krijg je een vieze, bittere smaak aan je lungo. En daarnaast zal het wss langer dan een minuut duren, dat is niet zo goed voor je vibratiepomp.

Dus het is iets minder simpel dan alleen langer door laten lopen. Lungo slaat op het volume en níet op de tijd, die rond de 25sec moet blijven.

Ohja, en: uiteraard een dubbele portie koffie voor één lungo! Anders wordt het wel een héle slappe bak. Dus, doe hetzelfde als je zou doen voor een dubbele espresso, maar dan wat grover malen.

5
Let op!
Één lungo maak je van één shot. Het koffiemaalsel voor een lungo wordt iets grover gemalen zodat je in de zelfde doorlooptijd een grotere hoeveelheid water door het maalsel kan passeren. Van een dubbel shot maak je dus twee lungo's. Hiervan kun je natuurlijk afwijken maar een dubbele portie koffie is voor een lungo niet de standaard.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

6
Tijdens mijn reis kwam ik de long black tegen. Die smaakt het lekkerst in vergelijking met caffe lungo of caffe americano.
Tekst long black: Een long black is een koffiestyle dat het meest gedronken wordt in Australie en New Zealand. Het wordt gemaakt met een dubbele espresso op een hoeveelheid water (120 ml). Een long black is redelijk hetzelfde als een Americano, alleen de volgorde van zetten is anders (eerst water, dan de espresso) dat zeer belangrijk is. Wanneer dit andersom wordt gedaan, vernietigd men de crema van de espresso.
Een short black is als een long black, maar dan met een single shot espresso.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

7
Een long black is dus 120ml heet water waar je een dubbele espresso in zet? Of lees ik het nu verkeerd? Dat zou je dus ook met 60ml en een enkele espresso kunnen doen lijkt me...

Dan kan ik misschien ook mensen een "gewonere" kop koffie voor kunnen scholtelen met mijn PL...
La Pavoni Professional Lusso | D.E. Wandmaler