Een beetje een luxe probleem. Ik zou graag een paar keer per week willen wisselen met verschillende soorten bonen.
Probleem omschrijving:
Ik maal soms decaf bonen met een maalgraad van 0,8 en soms reguliere bonen met een maalgraad van 2,1 zodat ik voor beide een lekkere bak koffie heb van 1:2,5 in 30 sec.
Bij dit wisselen moet ik voor de maler steeds 30-40 gram koffie weggooien voordat de Eureka Mignon (bonenmaler) de juiste hoeveelheid afgeeft. Erg zonde. Soms nog meer omdat de Eureka nogal nauwkeurig ingesteld dient te worden. (ik heb de maalgraad / tijd wel opgeschreven per soort koffie)
Hoe doen jullie dit?
Re: Wisselen met koffie....instellingen steeds aanpassen / koffie weggooien?
2Welke Mignon heb je?
Voor het wisselen van bonen gebruiken sommigen hier het principe single dosen. Dat vraagt alleen wel een molen met weinig retentie of je moet er net wat meer in gooien en naderhand afwegen (koffie verlies).
Een andere manier is twee molens.
Voor het wisselen van bonen gebruiken sommigen hier het principe single dosen. Dat vraagt alleen wel een molen met weinig retentie of je moet er net wat meer in gooien en naderhand afwegen (koffie verlies).
Een andere manier is twee molens.
3Ik heb de Eureka Mignon Specialita.
4De luxe van meerdere malers naast elkaar helpt enorm bij zo'n probleem
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5We hebben wel de luxe, maar niet de ruimte daarvoorfransg schreef: di 22 feb 2022, 08:37De luxe van meerdere malers naast elkaar helpt enorm bij zo'n probleem
Duidelijke antwoorden. Ik zal dan wisselen zodra de koffie op is.
6De specialita wordt ook voor single dosen gebruikt. Onderzoek anders even hoe die mensen dat doen/ervaren. Je zal dan wel bonen moeten gaan afwegen. De timer en gevulde hopper gebruik je dan niet meer.puravida81 schreef:We hebben wel de luxe, maar niet de ruimte daarvoorfransg schreef: di 22 feb 2022, 08:37De luxe van meerdere malers naast elkaar helpt enorm bij zo'n probleem
Duidelijke antwoorden. Ik zal dan wisselen zodra de koffie op is.
7Blijft dat de Eureka zich niet echt leent voor snelle maalgraadverstelling.
8Nou ik denk dat ik er ondertussen al gevoel voor ontwikkel. Zolang je voor espresso blijft malen zijn de veranderingen niet zo groot.
9Probleem met de Specialita is dat er telkens 2,5 gram koffie uitgewisseld word tussen elke maling. Bij wisselen van boon moet je dus altijd een beetje “purgen”, tenzij je van een home blending houd
ECM Synchronica - Kafatec MC5
10bij mijn grote Compak R120 / GRR gooi ik er altijd voor elke maling een goeie hand vol bonen doorheen die ik weggooi.
ben je overgevoelig voor single dosing nadelen en obsessief angstig voor retentie en uitwisseling, dan gewoon oploskoffie nemen
ben je overgevoelig voor single dosing nadelen en obsessief angstig voor retentie en uitwisseling, dan gewoon oploskoffie nemen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino