Zie door de bonen het bos niet meer.

1
Hoi allemaal,

Is er iemand die me een stukje op weg kan helpen bij het vinden van goede koffiebonen? Ik heb uiteraard al meerdere topics gelezen en de lijst met adressen ook gevonden, maar ik zie door de bonen het bos niet meer. Of waren het nu bomen? ;)
Volgende week ga ik mijn allereerste echte molen ophalen bij HanR. En ik zou het leuk vinden om dan ook gelijk met goede bonen aan de gang te kunnen.

Ik woon in het buitengebied in de regio Zaltbommel. In Zaltbommel zelf een winkeltje gevonden, maar die verkopen kennelijk alleen bonen van Mocca d’Or en ik heb geen idee hoe vers die bonen dan zijn en wat de omloopsnelheid is van zo'n zak bonen in een winkel. Ik ben echt een leek op dat gebied. Ik denk dat ik dus toch een beetje aangewezen ben op een internetwinkel? Wat boontjes invriezen is een optie, want ik heb wel een kleine vriezer.

De koffie die ik zet hangt denk ik een beetje tussen een dubbele espresso en een lungo in. En ik hou van een beetje een romige, chocolade-achtige smaak.

Iemand suggesties of tips? Of is het een kwestie van gewoon proberen en is je eigen smaak zo persoonlijk dat het lastig wordt om iemand hier in te adviseren?

Many thanks in advance! Zonnige groeten, Bar

Re: Zie door de bonen het bos niet meer.

3
Ja, gewoon veel uitproberen. Maar er is ook de ervaring van de leden hier!
De mijne bijvoorbeeld ;-) Ik zou de koffie waar ik van hou omschrijven als: romig, aards en chocolade. Nu heb ik ontdekt dat dit overeenkomt met een traditionele espressoboon. Noemen ze ook wel Italiaans geloof ik.
Kijk eens op de lijst van webshops
viewtopic.php?f=23&t=1625
hier op de site en zoek een brander uit. https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/ is er bijvoorbeeld één. Ik zou je hun Vintage espresso melange aanraden om mee te beginnen.
Mocht je andere branderijen willen proberen, start dan bij hun "espresso italiano".
Succes en vooral plezier met het uitproberen!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
omeCo schreef: do 24 feb 2022, 19:42 Hier ga je veel reacties op krijgen. Lekkere en goede bonen genoeg. Ik trap af met Brasil Yellow Bourbon van Brandzaak: melkchocolade en karamel.

Voor het gemak: https://www.brandzaak.nl/brasil-yellow- ... MwQAvD_BwE
Ah, super! Zag dat ze daar ook een soort probeer pakketjes aanbieden, dus daar heb ik gelijk maar gebruik van gemaakt (6 verschillende soorten à 250 gram per soort). De door jou voorgestelde boon zit daar ook bij. :D
Tot op heden bonen van de supermarkt gewend, dus ik ben heel benieuwd naar die nieuwe smaakervaring. Ben bang dat er een hele nieuwe wereld voor me opengaat en er geen weg terug meer is. :lol:

5
Dirk Jan schreef: do 24 feb 2022, 19:44 Ja, gewoon veel uitproberen. Maar er is ook de ervaring van de leden hier!
De mijne bijvoorbeeld ;-) Ik zou de koffie waar ik van hou omschrijven als: romig, aards en chocolade. Nu heb ik ontdekt dat dit overeenkomt met een traditionele espressoboon. Noemen ze ook wel Italiaans geloof ik.
Kijk eens op de lijst van webshops
viewtopic.php?f=23&t=1625
hier op de site en zoek een brander uit. https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/ is er bijvoorbeeld één. Ik zou je hun Vintage espresso melange aanraden om mee te beginnen.
Mocht je andere branderijen willen proberen, start dan bij hun "espresso italiano".
Succes en vooral plezier met het uitproberen!
Ik zal zeker het nodige uit gaan proberen, omdat smaken nou eenmaal verschillen, maar neem de adviezen van de ervaringsdeskundigen hier ook graag aan. Zo ben ik na het lezen op dit forum dus ook begonnen met de aanschaf van een goede molen, i.p.v. een nieuwe espressomachine. En nu zijn de bonen dus aan de beurt. De volgende bestelling gaat dus de Vintage espresso melange worden, die je aanraadt. Thanks!

6
Ik heb vaker bonen van Dutch Barista gekocht. Erg goede uitleg van Bjorn gekregen steeds over smaak en variabelen mbt het zetten.
Laatst ook van Maalwerk 2 soorten bonen ontvangen. Erg lekker!

Een 1e vereiste is altijd dat er een branddatum op staat.

Koop bonen waarvan je zeker weet dat ze goed zijn en dat je ze lekker vind als iemand die super perfect zet.
Je kent dan de smaak zoals het in het perfecte geval kan worden.
Dat is je referentie waar je naar toe moet werken.
Smaak het niet zo lekker als bij je referentie dan doe je iets verkeerd en moet je verder tweaken!

Zo leerde ik snel bij Bjorn. Proefde een espresso die hij maakte met perfect water, maler en super KvW.
Dan nam ik die bonen mee en Bjorn adviseerde me om die espresso dan met zoveel gram en zoveel doorlooptijd te zetten.
Dit advies was dan zo veel mogelijk voor mijn machine gespecificeerd.
Thuis had ik dan in een paar slagen precies de goede zetmethode gevonden.

In Espresso zetten heb je 3 onderdelen en die moeten in deze volgorde goed zijn.
A) goede bonen
B) hele goede maler
C) een aardig espresso apparaat
D) nauwkeurig werken met tijd, temperatuur, druk en wegingen. En nette en vaste werkvolgorde.

Ik hoop dat je zo snel verder komt!

7
ErikW schreef: do 24 feb 2022, 21:11
Zo leerde ik snel bij Bjorn. Proefde een espresso die hij maakte met perfect water, maler en super KvW.
Dan nam ik die bonen mee en Bjorn adviseerde me om die espresso dan met zoveel gram en zoveel doorlooptijd te zetten.
Dit advies was dan zo veel mogelijk voor mijn machine gespecificeerd.
Thuis had ik dan in een paar slagen precies de goede zetmethode gevonden.

In Espresso zetten heb je 3 onderdelen en die moeten in deze volgorde goed zijn.
A) goede bonen
B) hele goede maler
C) een aardig espresso apparaat
D) nauwkeurig werken met tijd, temperatuur, druk en wegingen. En nette en vaste werkvolgorde.

Ik hoop dat je zo snel verder komt!
Dankjewel Erik!
Als je het kunt aanpakken zoals jij beschrijft is natuurlijk helemaal te gek, maar dan moet je dus een fysiek adresje hebben waar je naartoe kunt.
Misschien moet ik een keer een dagje uit naar Maastricht. ;)

De volgorde die je beschrijft was ik inderdaad tegen gekomen op het forum en ben ik ook aan het opvolgen, alleen wel in stapjes, omdat ik op dit moment niet alles in 1 keer zou kunnen kopen. De eerste goede bonen zijn inmiddels onderweg en de molen komt eind volgende week (tweedehands Fiorenzato F5). Voor je beeldvorming; momenteel heb ik een setje van een molen en espressomachine van de Aldi à €120,- totaal. :oops:
Dus ik ben lekker op weg.
Stap C en D worden dus de volgende.

9
Woon zelf vlakbij Zaltbommel en echt veel branders heb je niet in de buurt. Rotterdam zit er vol mee, maar dat is voor mij vaak net iets te ver.

In de buurt heb je Brinks in Hedel. Die schijnen wel redelijk goed te zijn (sommige mensen noemen het hun favoriet). Ze hebben een best groot pand en weet niet of je zo naar binnen lopen kan, maar dat zou dan wel een leuk bezoekje opleveren waar je misschien eerst wat koffies uitproberen kunt.

Brandzaak heb ik zelf ook een aantal keren besteld en altijd naar alle tevredenheid, maar na verscheidene geprobeerd te hebben gaat mijn smaakvoorkeur nu naar andere branders (die dan ook weer 2x zo duur zijn :oops:).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

10
Hangt af van je smaak, maar voor espresso brandt Björn Aerts van Dutch Barista heerlijke bonen, w.o..voor mij smaakknallers de Los Angeles en de Amatillo Pacamara. In maart komt het Hoofdkwartier met bonen uit Nieuw Guinea geloof ik. Daar ben ik heel benieuwd naar. Daarnaast heb je de Brandzaak (brandt doorgaans wat donkerder), Giraffe, Fascino. Zijn wat betaalbaarder dan Dutch Barista. Dutch Barista en Hoofdkwartier bestel ik regelmatig, soms Brandzaak. Soms beschikken ze over een bijzondere batch bonen, dan gelijk bestellen ivm de smaak. Er zullen vast nog meer goede branders zijn.