Defecte Vibiemme Domobar aan het opknappen

1
Gisteren een defecte Vibiemme Domobar gekocht via marktplaats. De dame waar ik 'm opgehaald heb had 'm een paar dagen eerder te goeder trouw gekocht en kwam thuis met een kat in de zak. Super triest dat mensen dit een ander aandoen, maar dat terzijde. Wetende dat de machine defect is, deze dus van haar overgenomen en hopelijk daarmee haar schade een beetje beperkt.

Het is al een oud beestje, maar ik ga eens kijken of we hier weer een lekkere espresso uit kunnen krijgen. Machine warmt niet meer op, maar maakt ook kortsluiting. De aardedraad was bewust niet aangesloten, hetgeen ik direct verdacht vond. Even aangesloten en hopla, ik stond direct in het donker! :lol:
De hele handel gaat dus uit elkaar, want de machine is ook overduidelijk slecht onderhouden. Voor de kortsluiting en het niet opwarmen, ga ik het verwarmingselement de schuld geven.

Nu lees ik hier op het forum al meerdere keren dat mensen diverse onderdelen in een zuurbad leggen. Nu is mijn vraag, welk zuur gebruik je daarvoor? En welke onderdelen mogen daar wel of niet in (en hoe lang)?
Bijlagen
Lekker fris! Lekker fris!

Re: Defecte Vibiemme Domobar aan het opknappen

7
ErikvW schreef: vr 11 mar 2022, 16:00 Weet je wel direct waarom die machine defect was. Nieuwe kost 35 euro schat ik.
Klopt! Voor die prijs kwam ik 'm ook tegen. Ook de boiler zelf was al twijfelachtig en daar komt bij dat ik die vakkundig gemold heb tijdens het demonteren van het verwarmingselement. :oops: Dus ook die gaat er nieuw op.
Aan de andere kant heb ik dan straks wel een machine staan die weer een lange tijd mee kan. En daarnaast is het een leuk project.

8
Enkele onderdelen hebben vandaag zwemles gehad in een citroenzuur badje. Ze zijn allemaal geslaagd! ;)
De door mij per ongeluk gemodificeerde boiler gaat toch in de herkansing, maar het is even afwachten of dit goed gaat. Bij het demonteren van het verwarmingselement is de boiler gedraaid in de bankschroef en daardoor heeft hij nu een ander modelletje. Op zich niet zo erg, maar één aansluiting is niet helemaal zuiver meer en daarvan is het dus de vraag of hij daarop gaat lekken of niet. De leidingen die niet helemaal lekker meer uitkwamen heb ik gemakkelijk kunnen aanpassen aan het nieuwe model van de boiler. :lol:
De elektronica laat ik verder voor wat het is. De kabelschoentjes zijn zo oud dat het plastic breekt als je ernaar kijkt. Zo is gaandeweg ook het lampje gebroken.
En nu is het wachten op de onderdelen.
Bijlagen
Bling bling. Bling bling.
Krokant verwarmingselement. Krokant verwarmingselement.
Het allernieuwste model boiler. Het allernieuwste model boiler.

9
Vandaag even ruzie met mijn vriendinnetje Vibiemme. Nu voor de derde keer de boiler eruit gehad en het verwarmingselement opnieuw gemonteerd. Bij het minste of geringste gaat hij daar toch op lekken. Dat geldt ook voor de flexibele waterleiding vanaf de pomp naar de boiler. Kennelijk zijn deze verbindingen zwakker dan de weerstand van het overdruk ventiel.
Iemand enig idee bij hoeveel bar druk dat ventiel open gaat? Niet dat ik de spullen heb om de werking te controleren, maar ben even nieuwsgierig. Bij deze machine zit hij nog op de boiler en niet direct na de pomp. Eenvoudig systeempje met een veertje, dus daar kan niet veel verkeerd aan gaan lijkt me.
Voor vanavond even aan de kant gezet dus, omdat ik nog niet helemaal begrijp wat ik nu verkeerd doe. Suggesties zijn van harte welkom. :D