Re: Molen doserless maken

22
Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Het was nog wel wat gedoe om de laspuntjes van het handvat los te krijgen.
Het voordeel van de trechter is dat je niet steeds de doser schoon moet houden . Hiervoor in de plaats krijg je meer losse koffie aan de voet van je molen.Ik ben ook tevreden omdat de molen met het gebruik van de trechter ook geen klontjes geeft. Omdat ik de sensor (boven het rechthoekige openingsgat) pas onlangs verwijderd heb valt het me wel op dat er best wel wat koffie vlak voor de trechter achterblijft. :D
Cimbali Junior D, Mazzer Major, Behmor 1600

23
@Rooienar:

Gave Mod! En vooral dat eigenwijze bakje bovenop vind ik geweldig. Ik heb al zitten prutsen met kleinere kunststof bolletjes en doorzichtige trechters, maar een mooi RVS bakje is natuurlijk ook niet lelijk. Vliegen nou de boontjes bij het starten en aan het eind niet om je oren?

Ik heb trouwens naar aanleiding van jouw likortrechter ook zo'n ding gekocht voor ons lab. Nogmaals bedankt voor de tip!

Jammer dat ik niet eerder besefte dat dat handvat verwijderen lastig is. Er bestaan speciale puntlasboren. Die kun je zelf maken als je een spiraalboor die voor hout geslepen is als voorbeeld gebruikt. Sla met een niet te scherpe centerpunt een putje in het midden van de las en ondersteun met een niet te harde houten klos zodat je eigenlijk een beetje "door" slaat. Slijp het middelpunt zo kort mogelijk (minder dan de dikte van het plaatmateriaal) zodat dat puntje precies in het putje gecentreerd blijft. Zo nu en een beetje wrikken en het laatste stukje uitbreken. Het putje wat achterblijft voorzichtig terug slaan en oppervlak afwerken.

@Spironski:

Goeie inspiratie? :D Nee hoor, ik plaag maar wat, die van mij staat ook nog op zolder met alle plaatjes, schakelaar en SSR te wachten. Nog steeds bezig met je uitwisselingsproject?

Mmmm, moet toch maar eens een gaatje schieten in mijn agenda...

24
Ja, was wel inspiratie! Maar inderdaad weer erg bezig met een vervolg op het uitwisselingsproject, nu in Seattle, koffie hoofdstad van de VS! Ik ga er dus echt wel naar Vivace en Stumptown, eens proeven hoe de besten het doen! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

30
Zo, dat is niet duur! Nog altijd een flink bedrag natuurlijk, maar aanzienlijk goedkoper dan wat ik tot nu toe heb gezien. Ik heb ook altijd bedragen van €150 o.i.d. voor alleen die trechter voorbij zien komen. Met zo'n set ben je wel van het geklooi af... :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder