DrLivingstoned schreef: zo 20 mar 2022, 11:25
Ik ben nieuw in de wereld van de half automaten en sinds kort trotse eigenaar van de sage barista touch.
Alvast bedankt voor de hulp !
Allereerst: Welkom op het forum! Een overstap van Supermarkt bonen in een vol automaat naar echte verse bonen in een half automaat,
dan heb je inderdaad een gigantische vooruitgang in smaak en ontwikkeling en kan alleen mar toegejuicht worden. Hurray for you, dus!
Ik ben ook 1 van de weinige / enige? op dit forum die trots bezitter van een Sage Barista Touch machine is, dus op dat vlak kan ik je wellicht tips / tricks geven, ook in gebruik van de machine.
-------------------------
Tip 1:
Als je met het gebruik van "Double Filter" de Dual Wall filter bedoelt, dan is de eerste tip heel simpel:
Prullenbak open, weg smijten en de gewone enkele Filterbakjes gebruiken(Wel voor een dubbele shot / 18 gram). Zeker met het gebruik van Verse bonen is het Dual Wall bakje (dat een eigen druk opbouwt) absoluut de verkeerde manier van aanleren. Dit gaat je per boon gigantisch veel tijd en bonen kosten in afstellen en echt constante bakkies koffie zetten wordt hem hiermee niet (trust me, been there).
Daarnaast heeft je extractie ook nog eens een vlakkere smaak dan wanneer je met een enkelwands bakje werkt.
-------------------------
Wellicht dat je eerste indruk / reactie niet helemaal je gedachtegang verwoordt, maar er zitten op dit forum absoluut geen trollen. Er zitten hier doorgaans vaklui en hobby-idioten die het zetten van een "ekte" espresso tot een behoorlijk serieuze hobby en kunst hebben verheven.
Tot slot, kan ik alleen maar be-amen wat de voorgaande reacties aangeven: Ga uit van 18 gram in, 36 gram uit en ga dan spelen met je extractietijd , grover / fijner malen etcetera tot je de voor jouw juiste smaak te pakken hebt. Dit geldt in Principe voor elke drank. Het is leuk om een bepaalde richtlijn aan te houden, maar nog veel leuker om het juist naar jouw persoonlijke smaakprofiel te fine-tunen.
Simpel voorbeeld: Als ik een "Latte Macchiato" voor mezelf maak, werk ik met 200 gram melk en voeg ik daar een dubbele espresso shot (die bij mij doorgaans rond de 38/39 gram extractie zit) aan toe. Ik heb ooit een keer de officiele verhouding opgezocht, maar die vond ik niet te zuipen, dus ben ik hem voor mezelf gaan tweaken tot wat ik, op zijn tijd, zelf lekker vindt.
Hoe dan ook. Succes!