Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

22
@HeinK heel erg bedankt (serieus!) voor de zeer uitgebreide uiteenzetting.

De t-splitsing "upgraditis"/"downgraditis" ken ik maar al te goed van de audio hobby :oops: Daar heb ik van geleerd wat jij eigenlijk ook al zegt: niet gelijk doorstomen naar het allerduurste voor je eerste aankoop (alhoewel ik die fout hier weer bijna maakte), want voor je het weet haat je het stiekem om platen te draaien en dan zit je met 3 sets speakers, 2 phono amps, meerdere platenspelers, en luister je toch weer naar Spotify. Of Tidal. Of YouTube. ;)

Dus mijn inzet nu is: koop iets wat goed genoeg is (I know, I know... dat is extreem relatief en/of subjectief, maar ik bedoel eigenlijk, iets waarmee het in theorie mogelijk is iets drinkbaars tot misschien wel lekkers te produceren), en ontdek daarmee of we onze ambitie "zelf espresso maken met vers gemalen bonen" waar kunnen maken. Op dit moment denken we (fantaseren we?) dat we het leuk gaan vinden te experimenteren met de juiste verhoudingen der dingen, om zo veel te leren en daarnaast hopelijk ook iets lekkers of anders drinkbaars te produceren, maar je weet pas of het wat is als je het probeert. We zoeken dus misschien eigenlijk wel iets waarmee het mogelijk is zo veel mogelijk te leren :)

Jouw advies kort quotend: "koop nieuw (...) voor minder dan jullie initiële budget en besteed een gedeelte van het bespaarde bedrag aan het samen volgen van een leuke baristacursus"... waar moet ik dan bijvoorbeeld aan denken? Ik heb wel redelijk goede indrukken langs zien komen van Lelit Anna, QuickMill, Sage, Gaggia, etc., maar ik kan nog niet echt achterhalen welke machine geschikt zou zijn voor veel leren en toch (semi-) lekkere koffie drinken voor dat kleinere budget.

Ik hou me trouwens ook aanbevolen voor tips voor leuke baristacursussen 8-)

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

25
Ja, hoe langer ik erover lees op internet, hoe meer het uitkristalliseert dat de Rancilio Silvia een goed en ook mooi "mod-able" apparaat is. Als optie blijft het alleen voor ons op dit moment even steken in de "moet nieuw zijn" en "niet een arm en een been uitgeven" ideeën ;)

Omdat sommige mensen in huize zj98 mijn eindeloze gezever zat zijn (jullie hebben blijkbaar een hogere tolerantie voor mijn gezever... haha :lol: ) moesten er knopen doorgehakt worden :oops:

We zijn gegaan voor een Gaggia Classic Pro (@ArjenT5R ;) ) in combinatie met een Feldgrind handmaler.

Heel erg bedankt voor al jullie geduld en goede uitleg en behulpzame tips! Zodra er dingen binnen zijn en er enige espresso in een kopje gelopen is die met een onvertrokken gezicht te drinken was, kom ik nog even terugrapporteren alhier :D :D