Re: Prijsverschillen Mazzer Super Jolly

21
Mooie maler hoor, en een goede koop! De maalschijven zullen waarschijnlijk nog even moeten inslijten (4-5 kg), en zolang je de koffie na het branden niet een paar dagen laat rijpen zal je inderdaad niet veel verschil proeven vrees ik.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Volgens mij had je een Probat 5 kilo-brander moeten kopen! ;)

Enneh: je kan toch gewoon twee keer na elkaar branden? Waarom pas branden als de koffie op is?
Zo doe ik het: twee potten met versgebrande bonen. Zodra de eerste op is brand ik al weer een derde, die rijpt terwijl de tweede gebruikt wordt. En zo door.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Ff een gebruikersreview over de Jolly.
Het apparaat staat als een brok graniet op het aanrecht.Bij het doseren verschuift die dus echt niet.Was bij de quick wel het geval.Maalsnelheid is hoog.Een pond verse koffie is er zo doorheen.Quick verliest het ook daar.
Dan de maalkwaliteit.Zie ik met het blote oog geen verschil.Maalsels naast mekaar gelegd en zien er hetzelfde uit.
Ook geen smaakverschillen of cremaverschillen.
Dus voor een kleine koffiedrinker van een paar espressos per dag is de Quick een fijne machine maar niet zo makkelijk in gebruik door het lagere gewicht.Wel een grotere WAF factor.
Maar wil je wat vaker een pond koffie erdoorheen jagen is de Mazzer de betere.
Verder denk ik niet dat ik dat ding ooit nog versleten krijg.
De doseerder werkt perfect.Hoef geen electronic.Paar keer flapperen en de bak is vol.Knoeit wel een beetje.
Hopper is te groot maar daar ga ik geen andere voor kopen.
Voor 498 euro een goed apparaat dus.

25
Leuk om te lezen! Dat je geen smaakverschil proeft vind ik opvallend, ik vraag me af hoe dat komt.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een bericht van Tegelix.

27
Dat wil ik best geloven. Maar het gaat in tegen mijn eigen ervaring en die van tientallen anderen die ik onderhand heb gelezen, bij een soortgelijke overstap. En dan kan je het natuurlijk gaan hebben over wat "soortgelijk" is..., ik weet het.

28
Spironski schreef:Leuk om te lezen! Dat je geen smaakverschil proeft vind ik opvallend, ik vraag me af hoe dat komt.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een bericht van Tegelix.
Hij komt, hij komt, ... enz. enz.

Er zit schot in de zaak. Inmiddels is mijn exemplaar onderweg naar de winkel. Daar zal hij volgende week wel aankomen, en dan wordt hij mijn kant uitgezonden. Dus nog een week of twee, schat ik.
Expobar Leva, Mazzer Super Jolly
Technivorm "DE" Moccamaster, Nivona CafeGrano

29
Spironski schreef:Dat wil ik best geloven. Maar het gaat in tegen mijn eigen ervaring en die van tientallen anderen die ik onderhand heb gelezen, bij een soortgelijke overstap. En dan kan je het natuurlijk gaan hebben over wat "soortgelijk" is..., ik weet het.
Is maar op een manier aan te tonen.Blindtest! :mrgreen:
Maar de reden dat ik de Jolly heb gekocht was gelukkigniet dat ik vond dat de quick ondermaats presteerde.

Wat ik wel proef is de soort boon.De versheid.En ook belangrijk de sterkte van het shot.Zit er teveel in de basket of is er teveel of te weinig water doorheen gelopen.En de doorloopsnelheid.Proef ik allemaal direct.

30
Is maar op een manier aan te tonen.Blindtest! :mrgreen:
Precies, en om inconsistenties uit te sluiten zou je er veel moeten doen en veel proeven, en ik vrees dat ik dat niet overleef! ;) Gelukkig hebben ze dat op HB dan al voor me gedaan, hoewel met wat andere machines (wel de SJ).

En daarnaast proefde ikzelf de overstap van mijn 43mm, 150W malertje naar de 64mm, 350W SJ wel degelijk. Maar iets "aantonen" doet dat slechts voor mij en mijn vrienden.