Beste koffiepraters,
Nee, geen ervaren barista hier, maar wel al wat basiskennis, al dan niet via dit forum. Momenteel heb ik een eenvoudige Delonghi piston halfautomaat, een een Quickmill 031 maler, dus echt de onderkant van de koffiemarkt op dit forum. Onlangs kwam binnen de familie een Rocket Appartamento met Rocket Fausto maler langs, net 2 jaar oud, €1150 bij elkaar. Leek me mooie aanbieding (toch?) maar ging al naar elders. Nog steeds vind ik die Appartamento mooi apparaat maar inmiddels verder gekeken. De Lelit MaraX – voor vrijwel iedereen op dit forum welbekend – lijkt een goede optie, al vind ik die wat minder mooi dan de klassiekere apparaten (ik houd wel van zo'n breed, glimmend apparaat...).
Maar nu stuitte ik op een apparaat waarover ik op dit forum geen enkel bericht kon vinden, de Saeco SE 50, bijvoorbeeld hier: https://www.coffeeitalia.nl/saeco-se-50-handmatig.html en hier https://www.saecoprofessional.com/en/co ... o-cup/se50
Nee, geen HX machine, maar wel met twee thermoblokken én een aparte verwarming van de zetgroep. Dus eigenlijk de voordelen van een Quickmill met dubbel thermoblok plus de verwarming van de zetgroep zoals bij bijvoorbeeld Bezzera. Plus dan het grote voordeel van een veel kortere opwarmtijd (ik drink 's morgens twee koffie en in namiddag en na het avondeten weer). De stabiliteit van de temperatuur is verzekerd door een PID-systeem (zie ik nu bij die twee links niet staan, las ik elders).
Zie ik iets over het hoofd? Waarom kan ik over deze machine (die elders in iets andere uitvoering Sunbeam Torino heet, zie https://www.sunbeam.com.au/kitchen-and- ... nd-grinder daar wordt ook PID genoemd) niets vinden op dit forum?
Enfin, genoeg voor nu, andere keer andere vragen...
Ton
Re: Nieuw lid - en meteen een vraag... P.S.
2Nog even over de Saeco SE50. Vreemde is dat deze een E61 groep heeft maar niet HX systeem. En wel instelbare temperatuur en shottimer.
Re: Nieuw lid - en meteen een vraag...
3Welkom.
Een PID is een regelaar die de boiler op temperatuur houdt, door continu te verwarmen, alleen de hoogte van de verwarming varieert om de temperatuur op het ingestelde niveau te behouden. De temperatuur is hier ook vaak in te stellen.
Dit type regelaar kan relatief snel en vrij nauwkeurig en stabiel regelen.
Anderzijds, wordt de temperatuur geregeld via een thermostaat, deze schakelt uit als de temperatuur bereikt is en als de temperatuur te laag wordt. De thermostaat is heeft een vaste temperatuur setting.
Deze laatste variant zit (volgens) mij op de meeste apparaten.
Sent from my KB2003 using Tapatalk
Een PID is een regelaar die de boiler op temperatuur houdt, door continu te verwarmen, alleen de hoogte van de verwarming varieert om de temperatuur op het ingestelde niveau te behouden. De temperatuur is hier ook vaak in te stellen.
Dit type regelaar kan relatief snel en vrij nauwkeurig en stabiel regelen.
Anderzijds, wordt de temperatuur geregeld via een thermostaat, deze schakelt uit als de temperatuur bereikt is en als de temperatuur te laag wordt. De thermostaat is heeft een vaste temperatuur setting.
Deze laatste variant zit (volgens) mij op de meeste apparaten.
Re: Nieuw lid - en meteen een vraag... P.S.
4Welkom!TonG schreef: do 31 mar 2022, 11:49 Nog even over de Saeco SE50. Vreemde is dat deze een E61 groep heeft maar niet HX systeem. En wel instelbare temperatuur en shottimer.
Ik ben geen (!!) expert, maar is dat wel een E61? Het wordt nergens genoemd en de taal in de begeleidende tekst is ook niet duidelijk. Voorverwarmd element, ja doet een thermoblock ook. Ik vraag me zeer af of dit een thermosyphon is...
Saeco lijkt een bedrijf dat volautomaten maakt met 1 versie van een soort halfautomaat. Ik zou doorsparen voor de Mara X.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
5Wat een rommel.
Allemaal incourante onderdelen.
Twee thermoblokken en een boilertje.
(Volgens sommige specsheets heeft het ding 3 thermoblokken).
De fabrikant legt nergens uit wat er zo briljant is aan de werking.
De molen die erbij gesuggereerd wordt kennen we van het fantasiemerk "Expessions" ofzo.
Niet heel duidelijk waarom dit samengeraapte zooitje bijna €1.300,- moet kosten. Als er iets kapot is kan het ding bij het oudijzer.
Allemaal incourante onderdelen.
Twee thermoblokken en een boilertje.
(Volgens sommige specsheets heeft het ding 3 thermoblokken).
De fabrikant legt nergens uit wat er zo briljant is aan de werking.
De molen die erbij gesuggereerd wordt kennen we van het fantasiemerk "Expessions" ofzo.
Niet heel duidelijk waarom dit samengeraapte zooitje bijna €1.300,- moet kosten. Als er iets kapot is kan het ding bij het oudijzer.
6Volgens dit Poolstalige forum is het inderdaad een namaak E61 groep. En deze foto's van de binnenkant wil ik jullie ook niet onthouden!
7Yikes!
Griezelig spinneweb aan draden
Griezelig spinneweb aan draden
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Mooie manier om draadjes met elkaar te verbindenHeinK schreef:Volgens dit Poolstalige forum is het inderdaad een namaak E61 groep. En deze foto's van de binnenkant wil ik jullie ook niet onthouden!
9Haha, ik had het kunnen weten, die reacties... Terwijl ik juist enthousiast werd toen ik dit zag: https://www.youtube.com/watch?v=ifdv7H6MxgY
Regelbare temperatuur, regelbare pre-infusie, regelbare stoomkracht, het lijkt warempel wel een MaraX Er is een vrijwel nieuwe te koop voor vraagprijs € 750,- dus ik dacht: misschien mooie optie. Want waarom zou een Quickmill 3004 van €930,- goed zijn en deze Saeco niet? Tja, ik ken de reputatie van Quickmill met thermoblock, en ja, deze Seaco heeft veel opties en elke optie heeft weer kans om het te begeven. Weet niet hoe groot de kans is dat iets kapot gaat in dit apparaat. Dat de draden door elkaar lopen, ach, wie een Citroën CX onder de motorkap heeft gezien...
Overigens: in het filmpje wordt duidelijk dat het geen E61 groep is maar 'daarop geïnspireerd'. Hoe dan ook: opmerkelijk dat het apparaat nergens in dit forum genoemd wordt. Of misschien is dat niet voor niets...
Regelbare temperatuur, regelbare pre-infusie, regelbare stoomkracht, het lijkt warempel wel een MaraX Er is een vrijwel nieuwe te koop voor vraagprijs € 750,- dus ik dacht: misschien mooie optie. Want waarom zou een Quickmill 3004 van €930,- goed zijn en deze Saeco niet? Tja, ik ken de reputatie van Quickmill met thermoblock, en ja, deze Seaco heeft veel opties en elke optie heeft weer kans om het te begeven. Weet niet hoe groot de kans is dat iets kapot gaat in dit apparaat. Dat de draden door elkaar lopen, ach, wie een Citroën CX onder de motorkap heeft gezien...
Overigens: in het filmpje wordt duidelijk dat het geen E61 groep is maar 'daarop geïnspireerd'. Hoe dan ook: opmerkelijk dat het apparaat nergens in dit forum genoemd wordt. Of misschien is dat niet voor niets...
10Voor wie het Frans goed machtig is hier uitgebreid filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=USpIFS7vE7g
Het gaat mij te rap om het precies te kunnen volgen.
Het gaat mij te rap om het precies te kunnen volgen.