Beste allen,
Elke dag worden ze nog beter, gelukkig. Maar koffie blijft een wondere wereld. Misschien kan iemand zijn of haar licht laten schijnen op mijn 'kwestie'?
De doorlooptijd die ik nu haal op mijn maling is net 20 seconden, iets langer zou dus mooi zijn. Maar nog fijner malen zorgt echt voor klonters. Ik heb de maling nu zo afgesteld dat 'ie net geen klontertjes maakt in het maalsel. Aandrukken in het filter doe ik vervolgens vrij ferm.
Enerzijds denk ik dat een nog fijnere maling zorgt voor een langere doorlooptijd, anderzijds merk ik ook dat er na mijn shot water op de puck staat. Welke denk/doe fout maak ik?
Groeten,
Michel
Re: Invloed op doorlooptijd
2Ik denk toch dat de juiste maling belangrijker is dan wel/geen klonters of water op je puck. Dus zorg er allereerst voor dat je zo fijn maalt dat je doorloop rond 25-30 seconden zit (maar laat je smaak hier leidend zijn).
Klontjes zal je kunnen breken door met een puntig voorwerp in je maalsel te roeren (Google maar eens op WDT + espresso). De evenredige verdeling van het maalsel in je filter is zeer belangrijk.
Water op je puck is niet belangrijk, hoogstens lastig. Je kan proberen ietsje meer maalsel te gebruiken, maar zorg dat je puck vrij blijft van de broeikop als je de pf in de machine zet.
En begin hier eens aan, heb ik veel aan gehad: KLIK!
Klontjes zal je kunnen breken door met een puntig voorwerp in je maalsel te roeren (Google maar eens op WDT + espresso). De evenredige verdeling van het maalsel in je filter is zeer belangrijk.
Water op je puck is niet belangrijk, hoogstens lastig. Je kan proberen ietsje meer maalsel te gebruiken, maar zorg dat je puck vrij blijft van de broeikop als je de pf in de machine zet.
En begin hier eens aan, heb ik veel aan gehad: KLIK!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Dank Spironski! Hier heb ik iets aan.
Uiteraard heb ik al erg veel gelezen, misschien wel te veel. Praktijk en theorie moeten nog bij elkaar komen nu
Groet,
Michel
Uiteraard heb ik al erg veel gelezen, misschien wel te veel. Praktijk en theorie moeten nog bij elkaar komen nu

Groet,
Michel
4Nou, je zult staan te kijken hoeveel mensen hier iets posten zonder eerst gelezen te hebben....
Maar ook hier is het natuurlijk zo dat het de kunst is kennis wijsheid te laten worden.

Maar ook hier is het natuurlijk zo dat het de kunst is kennis wijsheid te laten worden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder