Vandaag was er ineens een sissend geluid hoorbaar vanuit de machine, blijkbaar heeft de o-ring van het verwarmingselement het begeven.
Aangezien de machine nu toch open ligt, een goed moment om meteen alles te ontkalken en vervangen waar nodig.
Welke onderdelen kunnen het best direct vervangen worden? Zelf dacht ik aan het vacuum en antivacuum ventiel. Is er meer wat meteen meegepakt moet worden?
Wat betreft de ventielen, deze zitten met een dichtingsmiddel vast. Heeft iemand op basis van de kleur een idee wat het is en hoe ermee om te gaan? Sloop liever de boiler niet omdat alles muurvast zit
Plaatje ter illustratie:
https://i.imgur.com/5syh1Hv.jpg
Bedankt!
Re: Lekkende boiler Mechanika IV - Afdichting schroefdraad?
2Er zouden meerdere (geheel en detail) foto's van de machine kunnen worden geplaatst, dan zien we precies wat je bedoelt...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3De foto was voornamelijk ter illustratie van het dichtingsmiddel. Ik heb meerdere foto's toegevoegd, mocht het helpen.
https://imgur.com/a/Eki42kl
https://imgur.com/a/Eki42kl
4Okee!
Ik zie nu een mooie foto, en als ik 'next' klik krijg ik dingen over Rusland en Poetin die Finland waarschuwt.
Het beste kun je de foto's gewoon in het bericht plaatsen.
Voor mij is het aan de hand vd foto's niet duidelijk wat er met je machine aan de hand was / is...
Ik zie nu een mooie foto, en als ik 'next' klik krijg ik dingen over Rusland en Poetin die Finland waarschuwt.
Het beste kun je de foto's gewoon in het bericht plaatsen.
Voor mij is het aan de hand vd foto's niet duidelijk wat er met je machine aan de hand was / is...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Wat er aan de hand is, is dat de boiler lekt rondom het verwarmingselement. Dat moet ik dus oplossen, nieuwe ring ertussen en dan is dat weer klaar.
Nu bedacht ik dat het (met een tweedehands machine) wellicht een goed idee is om alles direct goed te ontkalken, als ik 'm toch deels uit elkaar heb.
Het volgende idee was om dan direct "slijtage-delen" te vervangen (de ventielen).
Daaruit kwamen twee vragen:
1. Herkent iemand waar de ventielen mee vast "gelijmd" zitten (oranje hard goedje) en hoe kan ik die het veiligste los krijgen?
2. Welke delen kan ik het beste direct vervangen, als alles toch uit elkaar is?
Als je naar beneden scrollt op imgur zou je meerdere foto's in het album moeten zien.
Nu bedacht ik dat het (met een tweedehands machine) wellicht een goed idee is om alles direct goed te ontkalken, als ik 'm toch deels uit elkaar heb.
Het volgende idee was om dan direct "slijtage-delen" te vervangen (de ventielen).
Daaruit kwamen twee vragen:
1. Herkent iemand waar de ventielen mee vast "gelijmd" zitten (oranje hard goedje) en hoe kan ik die het veiligste los krijgen?
2. Welke delen kan ik het beste direct vervangen, als alles toch uit elkaar is?
Als je naar beneden scrollt op imgur zou je meerdere foto's in het album moeten zien.
6Ik zie geen foto in het bericht, maar er bestaat een soort lak om in de schroefdraad te doen voor het vast draaien, dat hardt uit en dicht goed af, alleen is lastig los te halen. Steeksleutel erop, best als de machine nog warm is, en tikken met de hamer, korte harde tikken indien nodig, geen enorme klappen. Dan komt het vaak wel los.Ardjanb schreef: wo 20 apr 2022, 22:10 1. Herkent iemand waar de ventielen mee vast "gelijmd" zitten (oranje hard goedje) en hoe kan ik die het veiligste los krijgen?
7Vandaag dacht ik de machine op te warmen, beetje sputteren staat geen kopje espresso in de weg; blijkbaar wel. Zodra het verwarmingselement aan ging, klapte de aardlek eruit.
Dus maar meteen begonnen met demonteren, als het dan toch niet werkt . Inmiddels is alles los, behalve het verwarmingselement. Die zit muurvast en was met een dop niet los te krijgen. Dat wordt dus een goede steeksleutel regelen.
Voor de zekerheid het element doorgemeten, deze heeft een weerstand van 45.3. Dat zou neerkomen op 1167 watt (element is 1200 watt). De weerstand tussen de contacten en de ketel is oneindig. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Qua kalk valt het me alles mee voor een machine van 11 jaar oud, er is alleen wat zichtbare kalkvorming bij de aanvoer van de HX.
Dit is hoe de boiler er nu bij ligt:
En gisteren, nog ingebouwd, met zwart-bruine spetters om de aansluiting:
Dus maar meteen begonnen met demonteren, als het dan toch niet werkt . Inmiddels is alles los, behalve het verwarmingselement. Die zit muurvast en was met een dop niet los te krijgen. Dat wordt dus een goede steeksleutel regelen.
Voor de zekerheid het element doorgemeten, deze heeft een weerstand van 45.3. Dat zou neerkomen op 1167 watt (element is 1200 watt). De weerstand tussen de contacten en de ketel is oneindig. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Qua kalk valt het me alles mee voor een machine van 11 jaar oud, er is alleen wat zichtbare kalkvorming bij de aanvoer van de HX.
Dit is hoe de boiler er nu bij ligt:
En gisteren, nog ingebouwd, met zwart-bruine spetters om de aansluiting:
8Leuke plaatjes erbij!
Het verwarmingselement kan weleens flink vast zitten en met een dop & een staaf nog steeds niet lekker los willen.
Met zo'n dinges gaat het dan juist heel makkelijk:
https://youtu.be/5F_7mfM4UyY?t=72
Het verwarmingselement kan weleens flink vast zitten en met een dop & een staaf nog steeds niet lekker los willen.
91. Je element is lek. Vandaar pas aardlek bij opwarmen (haarscheurtjes, zet uit);
2. Als je in de buurt van Rotterdam woont, help ik even met zo'n dinges om het element er uit te halen.
2. Als je in de buurt van Rotterdam woont, help ik even met zo'n dinges om het element er uit te halen.
10Bedoel je die elektrische dinges of die hand dinges waar ie hem weer mee vastzet?fransg schreef: do 21 apr 2022, 23:03 Leuke plaatjes erbij!