Re: Lekkende boiler Mechanika IV - Afdichting schroefdraad?

11
Haha, ik ga morgen eens langs bij het autobedrijf om de hoek. Die hebben was wel een elektrisch of pneumatische dinges die ik even mag gebruiken :lol:

Ik kan 'm dan tzt weer vast zetten met mijn handdinges.
HanR schreef: 1. Je element is lek. Vandaar pas aardlek bij opwarmen (haarscheurtjes, zet uit);
2. Als je in de buurt van Rotterdam woont, help ik even met zo'n dinges om het element er uit te halen.
Ah, dat zou verklaren dat de weerstand nog wel oké is. Merci! Nu nog ergens een adres vinden die 'm eerder kan leveren dan over 3 weken..

Bedankt voor het aanbod, is een eindje rijden maar houd 'm in m'n achterhoofd! Mocht ik 'm er niet uit krijgen :)

13
Nou, de buurman heeft even een elektrische dinges meegenomen van zijn werk en in 5 klappen gaf het element zich over. Ik ben weer een stap verder.

Afbeelding

De teflon ring is echt helemaal vergaan, brokkelde in 30 stukjes uit elkaar. Het is een wonder dat hij überhaupt niet lekte tot nu toe.

Vanmiddag even in Utrecht onderdelen gehaald, dan kunnen we na een zuurbadje weer alles in elkaar gaan knutselen :)

Ik lees wat verschillende verhoudingen voor citroenzuur. Wat is hier de norm? 15-20%?

16
Alles is lekker een nachtje in bad geweest:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Terwijl ik alles uit elkaar heb ook maar meteen filtertje en slangen vervangen:
Afbeelding

Toen alles weer in elkaar:
Afbeelding

Aan, zonder aardlek die doorsloeg (winst), maar helaas nog lekkage bij de ingang van de HX:
Afbeelding

Hier zat tijdens demontage een holle koperen ring tussen, ik had een massieve meegekregen in Utrecht. Met deze (blijkbaar dunnere) ring draaide de T te ver door waardoor eea niet meer past. Dus oude ring maar gecombineerd met teflon. Op zich te verwachten dat het zou lekken, maar het viel te proberen (zin in espresso). Morgen maar eens proberen ergens een ringetje te scoren.

20
Ik kan nu even geen voorbeeld maken.
Er bestaat zoietsals conisch tapen.

Je wikkelt normaal zoals je doet om op de draad af te dichten. Dan ga je ononderbroken verder tegen de flens van de hx-koppeling.
Tape leg je niet over de volle breedte maar je knijpt het iets samen. Elke omwenteling, of om de twee omwentelingen draai je de tape 180 graden. Uiteindelijk heb je een mooie schuine kant.

Resultaat is dat je op de draad afdicht en op de vlakke pakkingring die zich vormt.