Re: De LONDINIUMs afdeling

122
Ik plaatste vroeger o.a. een temp probe op de zetgroep, iets boven de dikke onder-rand, verbond die met een Amprobe en die weer met de laptop. Op zeker moment zes probes via drie amprobes aan Artisan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

123
fransg schreef: wo 27 apr 2022, 21:29
manduca schreef: wo 27 apr 2022, 20:47 De hele HX loopt te heet, dus daar zit waarschijnlijk troep in.

Was het niet zo dat er een restrictor in het HX circuit zat? Heb je die laten zitten of weggelaten?

Als de zetgroep naar jouw zin te heet wordt zou ik denken aan de noodzaak van zo'n restrictor om de flow te temperen.
Nee, die zit er nog in.
Hoe ik merk dat het te heet is? Als ik de hendel naar beneden haal spettert en sputtert het water er met veel ophef uit. Vervolgens valt het stil en gaat het vervolgens rustig stromen. Bij de tweede keer is de stroom wel direct rustig.
En dat is heeel ander gedrag dan bij mijn Compressa (of de Luxe).

Ik heb het niet echt gemeten, dus het is slechts een educated guess, maar het lijkt op een flashboil (de groep is 100+).
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

126
Ok, wat is dan de temperatuur die je wilt zien? En hoe kan de HX te heet worden als er vuil zou zitten tussen wand en sleeve van de groep? Als er vuil zou zitten stagneert de flow wellicht iets maar wordt geen extra energie gegenereerd. Als de flow stagneert wordt de groep niet heet en dan zou je kunnen zeggen dat het water in de hx te lang wordt verhit door boiler water maar als het water er kokend uit komt is er geen stagnatie anders zou het water er niet uitkomen, toch?
Is natuurlijk allang naar gekeken maar hoe staat de pressostaat afgesteld, wat is de boiler druk, klopt die meter wel, zit de pressostaat op een leiding? Is die leiding schoon?

Ik weet het dus niet hoor en ben geen monteur! Probeer het slechts te begrijpen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

127
Zoiets zou ook mooi zijn voor de Londinium:

Ik vond ook video's waarin men lintjes gebruikt om zuigerringen correct in de groef te krijgen. Ook slim, maar zo'n plopper / duwer is wel extra handig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

130
Update van mijn bestelling:

14/4: ik bestelde én betaalde een Londinium R24, samen met enkele kleinigheden. Dat postte ik alhier op 15/4:

EricH schreef: vr 15 apr 2022, 08:08 Ondertussen heb ik gisteren een R24 besteld. Nu is het afwachten tot deze arriveert....

19/4: Reiss bericht dat de betaling is ontvangen
21/4: Reiss bericht dat verzending zal gebeuren op 26/4
26/4: Ik ontvang de DHL-track-trace-code. Op die website staat - ook nu - : "De verzender heeft een label aangemaakt, maar de zending werd nog niet overgedragen aan DHL"
28/4 Reiss bericht dat hij factory manager Luke al enkele dagen probeert te bereiken, om op te helderen waarom de machine nog niet is verzonden.

De Londinium-website vermeldt:
"Delivery Information. Products that are currently in stock will be shipped from our UK facility, usually within 24 hours."

Ondertussen zijn 18 dagen verstreken. En er is nog niks onderweg :?: :roll:
Londinium LR24 - Kopi Deva (SSP 64mm red speed schijven)