Re: La Pavoni opknap projectje

14
Ik heb een poging gewaagd met koude las, maar dit werd helaas niks, dus nu toch maar de tweede erbij gepakt zodat ik alle nieuwe onderdelen toch nog nuttig kan gebruiken. Nu heb ik alleen wel een boiler die wat minder fraai is, iemand tips voor het betere poets werk, of poets ik dan de chroom laag weg?

Re: La Pavoni opknap projectje

18
Het is gelukt en dit is het eind resultaat. Ik heb echter nog 2 restpunten waarbij ik niet zeker weet of het zo hoort te werken.
1. Wanneer de druk in de ketel richting de 1 bar gaat, begint het te sissen rond het overdruk ventiel, is dat juist?
2. Wanneer ik de hefboom helemaal omhoog doe, gaat er water door de groep. Ik dacht dat je de hefboom juist helemaal omhoog moet doen en moest wachten tot er koffie begint te druppelen. Maar ik kan het mis hebben en de hefboom te ver omhoog doen.

Re: La Pavoni opknap projectje

19
Petersluk schreef: vr 29 apr 2022, 21:34 1. Wanneer de druk in de ketel richting de 1 bar gaat, begint het te sissen rond het overdruk ventiel, is dat juist?
Ik weet niet voor welke druk het overdrukventiel is afgesteld. Het is een vrij simpel ding, met een veertje en een kogeltje meen ik mij te herinneren. Is de veer een beetje slap, dan gaat-ie eerder open.

Mijn Pavoni heb ik al een tijd niet gebruikt maar is 0,8 bar druk in de boiler niet al warm genoeg in de groep?
Petersluk schreef: vr 29 apr 2022, 21:34 2. Wanneer ik de hefboom helemaal omhoog doe, gaat er water door de groep.
Is dat zoals op de foto met zonder portafilter in de groep?

Als je de hefboom wat optilt stroomt er al snel water door het douchescherm uit de groep, dat is correct.
Petersluk schreef: vr 29 apr 2022, 21:34 Ik dacht dat je de hefboom juist helemaal omhoog moet doen en moest wachten tot er koffie begint te druppelen. Maar ik kan het mis hebben en de hefboom te ver omhoog doen.
Het lijkt erop dat je bedoelt met portafilter erin, en met vers gemalen koffie in het filterbakje.

Welk filterbakje, hoeveel door jou zelf versgemalen koffie?

Als de druk te hoog is, of je douchescherm niet schoon, dan kan de toestromende waterklots de puck in de war gooien en zorgen dat de slappe koffie al snel stroomt, maar het kan ook aan slecht maalsel, slechte dosering, slechte oude koffiebonen komen, slecht tampen...

Beste kun je een uitgebreid filmpje posten van wat je *exact* allemaal doet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: La Pavoni opknap projectje

20
Het overdruk ventiel zal wel normaal gedrag vertonen, ik verbaasde me meer dat het geluid niet uit het pijpje beneden kwam maar meer aan de bovenkant. Achteraf gezien lijkt me dat normaal gedrag.

Het enige wat ik nu voorhanden had was een al even open pak gemalen douwe egberts koffie om een keer te proberen. Dat zal niet meewerken. Ik heb geen idee welke maat filter ik gebruik, maar er gaat met gemak 13 gram in en dan heb ik nog wel een paar millimeter ruimte over na aanstampen.

Wel goed om te weten dat het met het open douchescherm goed moet doorstomen, want dat doet het zeker ;)
Het lijkt dus vooral te liggen aan het soort koffie en de hoeveelheid.

Ik vroeg me nog wel af op welk moment ik de hendel omhoog ga bewegen? Bij welke druk?