Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

1
Na een jaartje wordt het tijd voor upgrade van mijn maler. Reden is dat ik het gewoon leuk vind om mee bezig te zijn en leuke spulletjes te gebruiken :).

Ik twijfel nog een beetje tussen de Niche of XL. Ik lees lauter positieve gebruikers terug op KP. Hopelijk kunnen jullie mij laatste zetje geven;

Pro Niche;
- conische schijven, betere smaak. Is dat ook echt merkbaar??
- single dose dus vrij makkelijk switchen met bonen;
- denk dat ik me langer kan vermaken met dit apparaat in de toekomst..

Tegen Niche;
- langere levertijd. Juli 22 dit moment
- single dose gedoe of even wennen?

Pro XL;
- lokaal bij v Pommeren bijv
- makkelijk met dosertje
- chrome
- om te bouwen naar Single dose

Tegen XL
- “maar” 65mm
- snel saai?

Of zie ik argumenten of andere malers over het hoofd..

Re: Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

2
Gewoon nu de XL nemen en later nog eens wat leuks ernaast.
Joeyvn schreef: do 05 mei 2022, 21:24 Tegen XL
- “maar” 65mm
- snel saai?
Als je verrukkelijke boontjes in de hopper gooit is het nooit saai om daar vlot maalsel uit te halen waar je heerlijke espresso van gaat drinken.

Ik kijk nooit langer naar de maler dan nodig is en denk nooit "zeg zou je niet eens een mop vertellen saaie klootmaler?!"

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

4
Volgens mij wil je gewoon de Niche, maar wil je er niet op wachten?

Je opmerking over betere smaak kan ik me trouwens niet zo in vinden, conisch geeft vooral wat meer body en een bredere sweetspot. Wanneer je uitgesproken smaak en een fractie meer extractie wil is een goede vlakke schijf nog altijd de methode.

@RoosW, single dosen op een mignon gaat prima, maar maaltijden zijn wel aan de lange kant (geen druk op de aanvoer).

Re: Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

5
Ik wacht gewoon op de Niche.
Toen ik bestelde was het nog levering in juni. Dat staat ook in de orderbevestiging. Maar het wordt vast juli.
Tot die tijd spelen met mijn Kinu.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

6
Mijn gevoel zegt, net als dat Pti suggereert, dat je eigenlijk liever de Niche wilt. Dat hoeft verder geen expliciete reden te hebben, maar aan het feit dat je zegt dat je je daar 'langer mee gaat vermaken' zegt dat je liever de Niche naast je machine ziet staan. Dan zou ik daar gewoon op wachten.
Wat betreft de XL, niet luisteren naar frans, maar hij is juist erg goed in grapjes. Single dosen gaat uitstekend, ik heb de hopper vervangen door zo'n single dose hopper met pompje die ik van Etsy gekocht heb. Geen idee of hij langer duurt met malen in vergelijking met andere malers, maar ik wil best een aantal seconden langer wachten voor prima maalsel.
Pro 800 / 078S

Re: Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

7
Tja...saai? Ik heb zelf de XL en heb geen ervaring met de Niche. De XL maalt gewoon bovengemiddeld goed en ziet er ook nog eens verre van saai uit. Dat laatste zie ik juist wat meer bij de Niche, maar smaken verschillen natuurlijk.

Malen is verder sowieso niet zo spannend, toch? Of mis ik wat?
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Re: Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

8
RoosW schreef: do 05 mei 2022, 22:14 Ik heb een beetje dezelfde overwegingen, iemand die iets kan zeggen over single dose met de XL?
Jammer genoeg geen tweedehands Niche gevonden tot nog toe, en nu dokken om de levering pas in juli te hebben.. hmm...
Moeilijk moeilijk.
Ik heb best veel ge-single dosed op de XL. Laat ik vooropstellen dat ik het een onnodige bezigheid vind, maar soms heeft het een usecase.

De ervaringen met SD'en op een XL waren wel verrassend goed. Normale maaltijd is ongeveer 7-8s en met SD'en was hij vaak in zo'n 11s wel klaar. Verder nauwelijks last van popcornen, en wat er uit kwam week vrij structureel 0.2g af van wat je er in stopte (ik deed er dus altijd 18.2g in en dan kwam er 18.0g uit). De rest blijft statisch hangen in de uitloop.

Verder leent het stelwieltje zich niet echt om te switchen tussen bonen. De range tussen '2' en '3' is simpelweg te ruim, en als je van de één naar de ander gaat en dan weer terug, dan sta je niet op hetzelfde punt (een betere uitleg kan ik niet verzinnen). Zo lang je binnen de espresso range blijft valt dat nog wel te overzien, maar van espresso naar filter is ongeveer een volledige rotatie. Als je dan terug wil is het noorden wel zoek.

Al met al zijn dit denk ik de 2 beste malers op de markt onder de pakweg €1.000. Ieder bedienen ze hun eigen doelgroep.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Upgrade naar Niche, Mignon XL of?

9
Met saai bedoel ik meer “je flikkert die doser vol en wacht tot die leeg is”..

Eerlijk gezegd had ik tot eergisteren altijd de xl in gedachte maar kreeg ineens oog op de niche met al haar complimenten.

Wacht vind ik niet het grootste probleem hoor.. die paar maanden overbrug ik wel met de huidige maler of handmaler.

Wordt er niet makkelijker op.