De afgelopen dagen ben ik geïntrigeerd geraakt door thuisbranders. Met name de data-kant (zoals de Artisan videos van FransG) en mogelijkheid tot het opslaan, delen en afspelen van brandprofielen spreken me aan. Enerzijds maakt dat het leven en de herhaalbaarheid een stuk simpeler, anderzijds lijkt het thuisbranden nog steeds behoorlijk intimiderend.
In mijn zoektocht ben ik grofweg 3 categorieën elektrische koffiebranders tegengekomen die aan de software bestuurbaarheid voldoen:
1. Hete lucht sample brander (ca. 50-100g per batch)
- Kaffeelogic Nano 7 - 100-120g
- Ikawa Home - 90-100g
- Ikawa Pro - 50 of 100g
- Roest - 100g
Die laatste 2 even buiten beschouwing gelaten (kosten ca. €5k), biedt deze klasse een set-and-forget mogelijkheid en platform waar je eenvoudig roast profiles kunt delen. Dat heeft als voordeel dat je eenvoudig kunt beginnen en succes kunt hebben, maar je komt al snel in een ecosysteem van software en groene bonen. Het idee achter Ikawa is dat je bij hun groene bonen koopt (a €15 per halve kilo) en dat zij je dan de roast profiles aanleveren. Hartstikke leuk, maar ik zie op die manier weinig lol/voordeel aan het thuisbranden. Als je wat dieper wilt tweaken met de zelfgemaakte roast profiles dan wordt je sinds kort gedwongen een subscriptie a €35/mnd te nemen. De Nano is iets vrijer qua software/platform, maar heeft dan ook niet echt een actieve user base.
2. De gouden middenklasse (ca. 200-300g)
- Hottop KN-8828B-2K+ - ca. 225-250g
- Kaleido Sniper M2 Pro - ca. 300g
Dit zijn naar mijn weten de enige volledig computer gestuurde branders die gericht zijn op de thuis-markt. De Cormorant CR600, Huky 500T, Quest M3S worden hier ook veel genoemd worden, maar zijn gas gedreven of ondersteunen enkel dataloggen en laten zich niet besturen door programma's als Artisan.
3. Topklasse voor thuisgebruik (ca. 300-1.000g)
- Aillio Bullet R1 - ca. 300-900g
- Kaleido Sniper M10 Pro - ca. 500-1.000g
- Alle sample roasters van afgeleide grotere broertjes, CoffeeTech, Giesen etc.
De laatste neem ik even niet mee in het vergelijk omdat deze naar mijn gevoel met 70-100kg gewicht niet gericht zijn op de thuisgebruiker. De Bullet R1 is een interessante machine door het compacte design en actieve community. RoasTime schijnt ook op een heel behoorlijk niveau te zijn, waardoor de Artisan compatibiliteit niet per se nodig lijkt. Ook qua batchgrootte is de machine flexibel door de inductieverwarmingselement wat snel reageert op zowel verschillende batch groottes. Enerzijds verlaagt de Bullet R1 de drempel, anderzijds is het qua prijs niet echt een instap thuisbrander.
Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? Zijn er argumenten om juist voor een kleinere rooster te gaan (100-200g) zodat je vaak/snel ervaring opbouwt, of juist een brander die wat meer capaciteit heeft (bijv. 500g). Ik kan me voorstellen dat na ~100 batches de initiële lol van het uitvogelen er af is en je eens per week/2 weken een profiel laadt en een paar batches afdraait om te voorzien in je reguliere consumptie.
Wat zijn jullie ervaringen met computergestuurde branders en heeft iemand mogelijk nog een tip/aanvulling om mee te starten?
Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)
1Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.