Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

13
Ypuh schreef: ma 09 mei 2022, 10:26 Er staat nu o.a. een Toper Cafemino met naverbrander te koop op Marktplaats. Los van de afmetingen, door de behoefte voor krachtstroom vallen dit type machines al snel af. De brander zelf is zo te zien 3.500w wat misschien nog net lukt, maar de naverbrander vraagt ook nog eens 4.400w.

Volgens mij is in deze categorie de FZ-94 die Frans thuis heeft de enige die nog op een normaal stroomnet aangesloten kan worden. Hier zie je ook het onderscheid van de inductie techniek van de Bullet R1 die 1kg kan branden met 'maar' 1.500w. Dat is vergelijkbaar met de Gene die bij hetzelfde wattage slechts 250g brandt.

Die is overigens erg duur vind ik. Ze komen niet vaak voorbij, maar tweedehands gaan Topers rond de 3000 op MP. Een naverbrander bij een 1kg brander is ook niet echt nodig. Ik heb destijds ook 3k voor de mijne betaald (en dat ook weer gekregen bij de verkoop). De elektrische Cafemino die ik had was overigens van het type 'heater aan / heater uit', en je kon het vermogen van de heater niet sturen. Dat kan vgls mij wel met de FZ-94. Misschien dat die op MP dat ook kant, maar dan vind ik het nog steeds een stevige prijs voor een 1kg brander.
dus...

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

14
Marcje schreef: ma 09 mei 2022, 00:09
gilleko B. schreef: zo 08 mei 2022, 20:08 Maar dat zijn wel flinke jongens waarover jij het hebt zeg maar volwassen branders. Die Toper, volgens mij van Turkse makelij, is geen kleine jongen die je door grootte en gewicht niet even wegzet vanuit je woonkamer in een kast op de gang. Dat is er wel 1 die je een vaste ruimte moet geven. Mooi dat jij zo'n megabrander hebt. Welke heb jij nu?

Afbeelding

Klopt, dan moet je vrouw wel heel erg veel van je houden!
Ik heb nu een HAS Garanti. Geen wereldschokkend goed merk, maar goed genoeg voor thuis en hij produceert 1.5kg per keer, dus ik hoef er ook geen uren per week aan te besteden.
Is je koffie beter geworden met aanschaf van deze brander?
Waar heb je hem gekocht?

15
cremalover schreef: ma 09 mei 2022, 13:11 Is je koffie beter geworden met aanschaf van deze brander?
Waar heb je hem gekocht?
Gekocht via MP, een paar jaar geleden.
Ik denk niet dat het veel beter is geworden. Je kunt op een Cafemino ook prima koffie branden, maar minder sturen. Volgens mij is Pti er ook op eentje begonnen?
Ik kwam deze tegen en hij was 2x groter dan de Cafemino. Bedacht me dat het me dan maar de helft van de tijd zou kosten. Ik brand nu een kilo of 4 in de week voor onszelf en wat bekenden en vind het prima zo.
dus...

16
De Kaleido Sniper M2 Pro en M10 Pro lijken op het gebied van hardware wel mooi/degelijk, maar qua Artisan verbinding en configuratie net een stapje minder gelikt dan de Aillio Bullet R1.

Je ziet dat Kaleido (net als Ikawa, Kaffelogic en Aillio) ook hun eigen systeem pusht i.c.m. een goedkoper 7" touchscreen controller. Die werkt zo te lezen wel redelijk, maar daardoor komt Artisan op de tweede plaats. Dit zie je o.a. terug in dat de USB aansluiting gereserveerd is voor de Kaleido tablet, en Artisan via Bluetooth wat weer enige vertraging met zich mee brengt.

Het M10 Dual System (Kaleido + Artisan) kreeg ik aangeboden voor $2.699. Daar komt dan nog $365 bovenop voor de verzending en prepaid BTW wat allezins redelijk is voor een pakket van 37.5kg. Met wisselkoersoplslag kom je vandaag de dag op zo'n €2.950. Voor dat geld krijg je een Surface Pro 3 tablet voor Artisan, 7" touchscreen voor het Kaleido systeem en de M10 brander.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al wel een interessant aanbod, maar ze missen een beetje de community en ik denk het niveau qua software wat Aillio inmiddels opgebouwd heeft. Ook is het leuk dat je 2 tablets erbij krijgt, maar ik had liever gezien dat het apparaat €500 goedkoper was en volledig gefocust op Artisan, dan was het m.i. een geduchte concurrent. Met 22.5kg is het wel een serieus apparaat en ik lees ook nergens dat de bouwkwaliteit of design de wensen over laat.

Met Kaleido controller:

Met Artisan:
Laatst gewijzigd door Ypuh op di 10 mei 2022, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

18
fransg schreef: di 10 mei 2022, 16:58 Mooi, die sniper ziet eruit als een veel duurder ding!
Duurder dan de Bullet R1 bedoel je? Of tussen de M2 en M10?

Ik vind de Kaleido's wel gaaf in ieder geval; maar het voelt een beetje als voor Android kiezen in de begin dagen toen iedereen een iPhone kocht. Met een iPhone was eigenlijk niemand ontevreden, maar je kocht wel een vrij duur product waar je vastzit aan een bepaald ecosysteem. Uiteindelijk lijken beide wel op het niveau te zijn dat je er je boontjes er zonder al teveel gedoe mee kunt branden en de software kan in principe alleen nog maar beter worden.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

19
Ypuh schreef: di 10 mei 2022, 17:06
fransg schreef: di 10 mei 2022, 16:58 Mooi, die sniper ziet eruit als een veel duurder ding!
Duurder dan de Bullet R1 bedoel je? Of tussen de M2 en M10?
Ik kan ze niet goed vergelijken omdat ik me niet in de details heb verdiept maar ik vind die sniper er als een soort batmobiel uitzien, alsof het een ding is van veel meer dan €3000.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino