Sinds vorige week heb ik de Eureka Mignon SD en ben ik aan het single dosen. Het lukt mij nog niet om een consistente output te krijgen en ben benieuwd of jullie nog tips hebben en kennis hebben over de invloed van alle variabelen.
Allereerst valt mij de retentie van de machine wel wat tegen. De allereerste keer (wat mij betreft de gouden standaard) ging er 9.2 gram in (op 0.01 gewogen) en kwam er ca 6.6 gram uit. Daarna bleef het redelijk constant in en uit, maar soms is er tot wel 0.4 gram weg die er een ronde later weer uit komt. Ik probeer dit dmv een paar druppels water op de bonen wat stabieler te krijgen (ook goed tegen statische koffie). Blowout lijkt niet echt invloed te hebben (komt bijna nooit iets extra uit)
Ik maal ca. 9.3-9.6 gram in een enkel filter. Bij minder dan 9 gram zit de koffie op de schuine wand van het bakje en is het lastig tampen. Ik zou naar dubbel filter kunnen overstappen, maar ik geniet meer van vaker een espresso dan van minder vaak een grotere. Ik time op 20 gram extract vanaf moment dat er koffie uit de piston komt en wil kalibreren op 30 seconde extractietijd. Ik heb een VBM domobar single boiler.
Ik ben begonnen op standje 5 (zal an sich niet heel veel zeggen) met ca 9.3 gram en het duurder een seconde of 50 voordat ik 20 gram extract had. Vervolgens:
Stand 7, 15 sec
Stand 6, 19 sec
Stand 5, 20 sec
..
Uiteindelijk op stand 2 2/3 aanbeland met 30 seconde extractie. Dit is een keer of 3 vergelijkbaar gelukt, dus leek geslaagd. Echter, vanochtend zelfde stand, 50 seconden extractie. Pogingen erna zonder wijziging in maalgraad 40, 13, 13 seconden.
Uiteraard is dit allemaal vanuit dezelfde batch koffie. Heeft iemand tips om dit stabieler te krijgen? Zelf ben ik benieuwd naar de invloed van een paar tiende gram meer of minder (hoeveel seconden zou dat schelen?) en de invloed van iets harder of zachter tampen? Ik probeer dit constant te doen, maar hier zit natuurlijk ook variatie in. Voor anderen met dezelfde molen, wat is gebruiksrange waarover je doorgaans afstelt binnen of tussen batches? Zit dit tussen 2 cijfers in, of is dit ruimer?
Re: Afstelling Eureka SD, invloed van gewicht, tampen
2Daarom heb ik een grind by weight, dan hoef ik moj om het gewicht niet druk te maken. Tampen en tampdruk is belangrijk. Gevoel ontwikkelen op een weegschaal heeft bij mij gewerkt. Koffie ontwikkelt zich ook nog eens gedurende een bepaalde tijd.
️
️
3Ik denk dat je boontjes gewoon te vers zijn nog.
4Wat is daar het gevolg van dan? Ik kan mij voorstellen dat het dan een bepaalde kant op gaat (sneller op langzamer doorlopen), maar dan niet heen en weer. Bovendien is de versheid binnen 1 uur natuurlijk niet heel veel veranderd. Is temperatuur van de machine nog ban invloed op doorlooptijd? Kan mij voorstellen dat eerste bakkie de machine niet volledig warm is, maar ik verwacht dan eerder effect op smaak en temperatuur dan op doorlooptijd.
5Welk single bakje heb je en welke passende tamper? Kun je daat foto's van plaatsen?Thuisbrander schreef: ma 09 mei 2022, 12:12 Ik maal ca. 9.3-9.6 gram in een enkel filter. Bij minder dan 9 gram zit de koffie op de schuine wand van het bakje en is het lastig tampen.
De single bakjes staan erom bekend lastpakken te zijn.
Ook kan single dosen in/uit de maler een beetje vaardigheid en ervaring vereisen.
Je maakt het jezelf dus dubbel lastig
Als ik moest gokken zou ik verwachten dat je met dezelfde maling in een net 18g IMS filterbakje veel gemakkelijker lekkere espresso maakt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Motta 58mm tamper. Ik heb origineel vbm bakje en een extra 7 g van van Pommeren. Bij beiden is 9 gram eigenlijk te weinig
7Thuisbrander schreef: ma 09 mei 2022, 12:12 Ik maal ca. 9.3-9.6 gram in een enkel filter. Bij minder dan 9 gram zit de koffie op de schuine wand van het bakje en is het lastig tampen.
fransg schreef: ma 09 mei 2022, 15:47Welk single bakje heb je en welke passende tamper? Kun je daat foto's van plaatsen?
De single bakjes staan erom bekend lastpakken te zijn.
De foto's verschenen niet in mijn browser helaas (Firefox weer...)Thuisbrander schreef: ma 09 mei 2022, 17:29 Motta 58mm tamper. Ik heb origineel vbm bakje en een extra 7 g van van Pommeren. Bij beiden is 9 gram eigenlijk te weinig
Of het teveel/te weinig is hangt mede af van hoe grof/fijn je hebt gemalen.
Mijn ervaring met die singles is dat het heel lastig is om zodanig en zodoende te tampen dat de puck niet meteen los wordt gewoeld zodra het water door het douchescherm erop klettert.
Zoals gezegd maak je het jezelf er moeilijk mee en je zou het eens met een gewoon net IMS bakje voor 18g kunnen proberen. Als het dan veel makkelijker en lekkerder gaat, voorlopig die gebruiken tot je het gegoochel met de single bakjes onder de knie krijgt, eventueel met een tamper voor de maat van het 'kuiltje' in die single.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Zou het probleem hier verholpen kunnen worden door een puck screen toe te voegen?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
9Klinkt zeer herkenbaar t.o.v. mijn begindagen ca. 3 jaar terug:
Denken dat je consistente input geeft maar toch uiterst inconsistente output krijgen.
-Die tamp gaf me ook de meeste onzekerheid, maar wat je leest klopt effectief: recht tampen is het belangrijkste.
-Ik ging de mist in met te verse bonen (branddatum van ca. binnen de 5 dagen)
-verre van wetenschappelijk vasgesteld, maar mijn maler (Mazzer SJ) gaf consistere resultaten met ca. 150-200g bonen in de hopper, t.o.v. SD.
Hierdoor is het single dosen bij mezelf op de achtergrond geraakt.
Denken dat je consistente input geeft maar toch uiterst inconsistente output krijgen.
-Die tamp gaf me ook de meeste onzekerheid, maar wat je leest klopt effectief: recht tampen is het belangrijkste.
-Ik ging de mist in met te verse bonen (branddatum van ca. binnen de 5 dagen)
-verre van wetenschappelijk vasgesteld, maar mijn maler (Mazzer SJ) gaf consistere resultaten met ca. 150-200g bonen in de hopper, t.o.v. SD.
Hierdoor is het single dosen bij mezelf op de achtergrond geraakt.
Profitec Pro 500 / Eureka Olympus 75e HS
10Maar wellicht wat raar om een hopper te plaatsen op ern SD
Profitec Pro 500 / Eureka Olympus 75e HS