40
door toet54
Hallo iedereen. Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Bezzera. Ook ik had problemen met het bijgeleverde eenkopsfilter. Matthieu van CasaBarista was zo vriendelijk om mij een ander filter mee te geven en dat gaat beduidend beter.
Echter, het is gewoon natuurkunde. Er is een vaste relatie tussen pompdruk, weerstand van het aangestampte filter (en deze is weer afhankelijk van maalsel, hoeveelheid en mate van aanstampen) en de doorlooptijd van de koffie. Als je een van deze parameters verandert, verandert iets anders mee. Oja, niet te vergeten de temperatuur, ook nog (zucht).
Per definitie is de hoeveelheid water die je in een bepaalde tijd door een eenkopsfilter jast kleiner dan door een tweekopsfilter, althans dat wil je. Omdat de pomp bij een grotere weerstand een grotere druk gaat leveren, loop je bij het gebruik van een eenkopsfilter altijd tegen het begrenzen van de druk door het overstortventiel (plm 11 atm) aan.
Op het gerefereerde YouTube filmpje, een paar posts geleden hoor je dat ook (een licht metallic geluidje).
Nou maakt het allemaal geen donder uit, behalve als je ontzettend interessant wil doen, als de koffie maar lekker is. Het is echt niet zo, dat als je druk toevallig wat hoger oploopt dat je koffie meteen slecht smaakt. Ik vind wel dat je eenzelfde maalsel moet kunnen gebruiken voor een eenkopsfilter en een tweekopsfilter. Maar goed, deze post is niet bedoeld om een laaiende discussie op te wekken, maar om aan te geven dat er vaste natuurwetten zijn die hier een rol spelen.
Nog even over de Bezzera, zo'n PID is wel fantastisch. Er zit een heel klein lichtend puntje dat aan gaat als het verwarmingselement wordt geactiveerd, soms maar een fractie van een seconde! Vanwege het bovenstaande zijn de doseertoetsen minder bruikbaar en eigenlijk alleen interessant als je de hele dag koffie moet zetten voor iedereen - maar dan wel steeds met twee kopjes tegelijk. Last but not least (dit wordt stiekem een review van de Bezzera) zo'n ding moet ook nog in je huis passen. De Bezzera is redelijk plaatsbaar door zijn formaat en heeft ontzettend leuke knopjes voor stoom en water. Nogmaals, ontzettend leuke knopjes, de leukste. En stoom, man hou op!