Re: Latte art fotos

1042
Wijmaar schreef: za 04 jun 2022, 09:03 Hier altijd met een 35-40gr espresso. In een kopje van 230ml. Resultaat van deze morgen:

Afbeelding
Prachtig!

Hier idem, ca. 35-40g espresso in 230cc kop. Nog wat verder oefenen is de boodschap voor mij :)
Profitec Pro 500 / Eureka Olympus 75e HS

1046
Ik moet echt een keer een cursus volgen voordat ik dat soort plaatjes kan schieten. De cappuccino die ik zet is prima van smaak, maar het lukt me echt totaal niet om er ook maar iets van latte art in te brengen. Wat hierboven al gezegd wordt: Tegen de tijd dat er iets van tekening zichtbaar is, zit het kopje al vol.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

1047
NVDH schreef:Wederom prachtig!

Aan de kleur te zien lijkt me dat ook een 30-40g shot :)
17,5 gram koffie voor 1 enkele espresso van 35 gram.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1048
Marc O. schreef:Ik moet echt een keer een cursus volgen voordat ik dat soort plaatjes kan schieten. De cappuccino die ik zet is prima van smaak, maar het lukt me echt totaal niet om er ook maar iets van latte art in te brengen. Wat hierboven al gezegd wordt: Tegen de tijd dat er iets van tekening zichtbaar is, zit het kopje al vol.
Gewoon heel goed kijken naar de filmpjes. Vooral ook de melk dikte (lucht) is belangrijk. Die moet perfect zijn voor mooie tekening.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1049
Inderdaad, veel filmpjes kijken en veel oefenen. Voor mij waren er een paar punten belangrijk:

1. Durf in het begin hard genoeg te schenken om snel de melk te mengen met je espresso.
2. Kantel je kopje zodat je met de tuit van de melkkan echt bijna de espresso raakt als je wil gaan tekenen
3. Kantel het kopje langzaam terug tijdens het schenken

Hij was hyper, maar deze gast legt hel wel echt goed uit als je het mij vraagt:

1050
Ik schenk niet hard maar maak een zo dun mogelijk straaltje van hogerop zodat het door de crema heen schiet. Dan zakken met kannetje tot inderdaad zo dicht mogelijk op de melk.
Maar grootste succes bereikte ik toen ik doorkreeg hoe je de melk goed creëert voor latte art.