Beste koffie-aficionado's,
Een tijdje geleden heb ik mij op dit forum gemeld omdat ik bezig was informatie te verzamelen om een flinke stap naar boven te maken, ik gebruik nu een relatief eenvoudige Delonghi met een Quickmill 031 maler. Ik vroeg hoe er gedacht werd over een bepaalde Saeco (dubbel thermoblock). Nee, dat moest ik maar niet doen want...etc. jullie kennen je eigen riedel. En ja, zo weet ik nu ook dat de kwaliteit van de koffie op 1 staat, daarna de maler, daarna pas het espresso-apparaat. Dat gezegd hebbende heb ik nu tweedehands een Rancilio Silvia aangeschaft. En ja, op Marktplaats. Ik las de waarschuwing op dit forum dat je MP beter links kunt laten liggen, want vaak hoop achterstallig onderhoud en dat je beter via het forum kon kopen. Maar goed, daar werd laatste tijd bar weinig aangeboden en deze Silvia leek geen gekke koop: geen oude versie V1 of V2 (februari 2008, maak ik op uit infosticker), en met een Auber PID en veel accessoires voor € 250,-. Helaas erg ver van mijn woonplaats, dus opgestuurd gekregen en ondanks dat ik de verkoper op het hart gebonden had alles apart zorgvuldig in te pakken en alles goed te dempen met geschikte materialen kreeg ik het apparaat nog net deels wat ingepakt en de meeste accessoires gewoon los en onverpakt, alles in een niet al te beste doos. Tja. Wat mij opvalt: er zitten best veel accessoires bij, zoals bottomless portafilter, diverse filterbakjes waaronder een IMS, onderhoudsmiddelen, tampers (57.5 mm, vreemd) uitklopbakjes, zelfs een schroevendraaier om het apparaat open te maken. Je zou denken: goed onderhouden apparaat. Maar ja, op MP stond geen foto van de zeef, sproeikop, houder ervan, . De schroef in de zeef is zo verroest dat ik maar moet zien dat ik die er goed uitkrijg (maar de bodem onder het lekbakje is daarentegen in het geheel niet verroest, iets wat blijkbaar vaak voorkomt). Ik vermoed dat de verkoper het apparaat zelf tweedehands gekocht heeft maar er niet veel sjoege van had. De PID stond niet in de advertentie genoemd, ik zag op een foto dat er een op leek te zitten. Op mijn vraag of de PID niet alleen de temperatuur aangaf (ik vroeg hem of de PID werkte) maar deze ook instelbaar was, wist hij niet wat ik bedoelde. Heb het uitgelegd en hij ging het vervolgens proberen en bevestigde dat dat werkte.
Enfin, ik heb nog niets geprobeerd, niets schoongemaakt, eerst maar eens hier advies vragen... Gewoon eerst maar eens proberen? Nog een tip hoe ik de schroef los krijg? En waarom zit er dat andere stoompijpje bij? Ik heb begrepen dat Aubers vaak voor de Silvia specifiek ingesteld worden maar ook dat je soms van alles kunt/moet instellen. Verder zit knop voor stomen nogal los op de as (op foto wat naar voren geschoven) maar dat is geen echt probleem.
Nog een persoonlijke noot: woon alleen (in Amsterdam), drink zelf alleen espresso (nou ja, eigenlijk tegen Americano aan) en maar heel af en toe hoef ik voor iemand melk te stomen.
Ik stuur diverse foto's mee, voor jullie zal wel duidelijk zijn wat er op te zien is
[ik kon maar 5 foto's tegelijk opladen, had er 12, dacht dat het aan de grootte lag, heb ze allemaal verkleind maar blijft maar 5.. Kies ik nu maar de 5 belangrijkste]
Groet,
Ton
Re: Rancilio Silvia met PID gekocht...
2Ziet er op zich goed uit.
Devies is denk ik wel helemaal uit elkaar halen zodat je zeker weet wat de staat aan de binnenzijde is .
Maar bijna alles is te fixen op deze machine.
Het stoompijpje is denk ik van een nieuwer model en wellicht een cold touch?
De stoomknop zit vast met een clipje. Die wil wel eens lam worden. Bijbuigen of vervangen.
Je foto's kun je verspreiden over meerdere posts.
Tips voor de schroef laat ik aan de pro's over, maar komt vast goed.
Devies is denk ik wel helemaal uit elkaar halen zodat je zeker weet wat de staat aan de binnenzijde is .
Maar bijna alles is te fixen op deze machine.
Het stoompijpje is denk ik van een nieuwer model en wellicht een cold touch?
De stoomknop zit vast met een clipje. Die wil wel eens lam worden. Bijbuigen of vervangen.
Je foto's kun je verspreiden over meerdere posts.
Tips voor de schroef laat ik aan de pro's over, maar komt vast goed.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
3Mooi compleet.
Ze hebben geprobeerd van een V2 een V3 te maken.
Nieuwe stoomkraan knop, nieuwe stoompijp.
De losse stoompijp past echter niet op het oude type stoomkraan.
Ik zou de machine gewoon wegbrengen.
Amsterdam: Dus naar Vintage Espresso (Espressodokter).
Die lost gelijk je probleem met de schroef op.
Een nieuw veertje moet ook wel lukken.
Als je me een berichtje stuurt, dan heb ik nog wel een Auber handleiding voor je.
Als je me een berichtje stuurt, dan heb ik nog wel een Auber handleiding voor je.
4Eh...vast een goed advies (en dank voor je reactie!) maar 1. ik heb nog nooit aan espressomachines gewerkt; ik heb redelijke ervaring in algemene klussen maar dit vergt toch wat meer kennis, lijkt me. En 2. ik weet niet waar ik op moet letten, dus kan niet beoordelen wat de staat is. Ik plaatste een foto van de binnenzijde maar weet niet of dat een goed beeld geeft.manduca schreef: di 07 jun 2022, 21:25 Ziet er op zich goed uit.
5Tja, ik dacht een V3 gekocht te hebben, gezien de stoomknop en het rooster op lekbakje maar blijkbaar heb ik een hybride apparaat gekocht... Jammer, maar aan de andere kant: naar wat ik opmaak uit verschillende overzichten lopen de versies in de basis niet zo veel uiteen. Ik meen me wel te herinneren dat het regelen van de druk makkelijker was vanaf V3, klopt dat? Ik denk dat ik het apparaat inderdaad maar moet wegbrengen hoewel ik gehoopt had dat het al gewoon in orde was of dat ik het zelf in orde kon maken (met nieuwe douche, ringen etc.). Weet niet wat de kosten zijn als ik m'n Silvia laat reviseren. Ik neem aan dat dan gelijk de druk gecontroleerd kan worden (al heeft het apparaat zelf dus geen drukmeter) en indien nodig aangepast kan worden naar 9 bar.HanR schreef: di 07 jun 2022, 22:08 Mooi compleet.
Vintage Espresso (dat je aanbeveelt) is hetzelfde bedrijf dat de MaraX en Bianca propageert en verkoopt, zag ik. Als je dit bedrijf noemt, is dit blijkbaar een goed adres voor deze klus. Ik vroeg me af (als ik hun website bekijk) of zij zich niet meer richten op (grote) horecamachines. Zag ook nog ander adres in Amsterdam: https://www.qahwador.nl/ Mij maakt het niet uit waar ik heen ga voor revisie, zolang het goed (en niet te duur) gebeurt.
Misschien dat ik nog ga proberen zelf de schroef los te krijgen, al is dat lastig (weinig 'werkhoogte' tussen schroef en bodemplaat).
Ik heb je een PB gestuurd over die handleiding van Auber, dank voor je aanbod en verdere reactie.
6Je hebt al de versie met de instelbare opv.
Te herkennen aan de borgmoer.
Voor het uitboren van de schroef zou ik de groep/ketel even uit de machine halen en in de bankschroef zetten.
Voordat je de boel loshaalt even de stekkertjes coderen. Naar functie en niet met van die stomme cijfertjes.
Als je Goochelt op "rancilio silvia wiring", krijg je een paar mooie tekeningen.
Vintage Espresso werkt voor de kleinere machines samen met de espressodokter in Groenekan. Hun prijzen zijn gewoon gemiddeld.
Te herkennen aan de borgmoer.
Voor het uitboren van de schroef zou ik de groep/ketel even uit de machine halen en in de bankschroef zetten.
Voordat je de boel loshaalt even de stekkertjes coderen. Naar functie en niet met van die stomme cijfertjes.
Als je Goochelt op "rancilio silvia wiring", krijg je een paar mooie tekeningen.
Vintage Espresso werkt voor de kleinere machines samen met de espressodokter in Groenekan. Hun prijzen zijn gewoon gemiddeld.
7Ziet eruit als een super leuk project! Mijn aanrecht en wasbak (van de Key) zien er precies het zelfde uit :p
Bestel wellicht vast een RVS verzonken M5 bout:
https://www.rvspaleis.nl/bouten/binnenz ... /din-7991-[-]-a4/din-7991-[-]-a4-[-]-m5
De vorige eigenaar heeft de platte showerscreen mod wel mooi gedaan alleen een vernikkeld stale bout genomen (krijg je helaas bij de praxis en veel doe het zelf zaken nog mee), dat gaat niet goed. Geloof dat het een M5x12 moet zijn, maar bestel voor de zekerheid een 14mm en 10mm mee zou ik zeggen, kost geen drol.
Bestel wellicht vast een RVS verzonken M5 bout:
https://www.rvspaleis.nl/bouten/binnenz ... /din-7991-[-]-a4/din-7991-[-]-a4-[-]-m5
De vorige eigenaar heeft de platte showerscreen mod wel mooi gedaan alleen een vernikkeld stale bout genomen (krijg je helaas bij de praxis en veel doe het zelf zaken nog mee), dat gaat niet goed. Geloof dat het een M5x12 moet zijn, maar bestel voor de zekerheid een 14mm en 10mm mee zou ik zeggen, kost geen drol.
8Han, ik heb diverse keren geprobeerd je een PB te sturen, maar het lukt niet. Weet niet wat ik fout doe, heb eerder wel eens iemand PB kunnen sturen. Maar daarom nu toch maar hier het bericht dat ik je stuurde:HanR schreef: di 07 jun 2022, 22:08
Beste Han,
In een bericht op het forum bood je aan mij een gebruiksaanwijzing van Auber PID te sturen. Van die mogelijkheid maak ik graag gebruik. Ik weet niet of er nog verschillen zijn, ik zag dat het SSR dat eraan gekoppeld was als typenummer SRDA25 had.
Alvast bedankt!
Ton