Ik ben al een tijdje onderweg in mijn koffie avontuur en heb al heel wat espresso's gezet. Op het moment doe ik dat met een Crem One IV en een Niche ernaast. Veruit de meeste volgens de "standaard" regels: +/- 16 gram koffie in, 35-40 gram koffie uit in zo'n 30-40 seconden (afhankelijk van de ramp-up van de pre-infusion).
Recent ben ik wat gaan tweaken met de hoeveelheid koffie en grind settings omdat ik benieuwd was naar het effect op de smaak van de koffie. Hierbij probeer ik idealiter terug te gaan naar zo'n 10 gram per puck ipv 16 (zit nu een beetje rond de 12-13) en daarbij de grind aan te passen om de doorlooptijd ongeveer gelijk te houden. Dit "experiment" doe ik om meerdere redenen:
1) Ik heb via via begrepen dat met 16 gram koffie simpelweg niet de volledige primaire extractie haalt van de 16 gram (en je deze wel wilt hebben voor espresso). Hier hoor ik graag jullie meningen over want hier heb ik te weinig verstand van.
2) Een podcast leerde me laatst dat één kopje koffie ongeveer 150 liter water kost over de gehele linie van boon tot kop. Bizar veel... Dat scheelt toch iedere espresso weer zo'n 50 liter denk ik dan maar...
3) Het scheelt ook gewoon best veel euro's aan bonen natuurlijk...
Mijn bevinden tot nu toe:
- De smaak/intensiteit van de koffie valt me 100% mee en ik moet echt m'n best doen om de verschillen te proeven (dit kan natuurlijk ook goed wat zeggen over mijn kwaliteiten als proever

- Aangezien ik nog steeds met een 16-18 grams basket werk is de kwaliteit van de pucks bij het "uitkloppen" echt om te huilen. Er blijft water instaan dus vieze bende... Als ik de dose nog wat naar beneden kan krijgen zou ik natuurlijk over kunnen stappen op zo'n single dose portafilter maar daar heb ik eigenlijk altijd slechte ervaringen mee gehad / gehoord. Andere ideeën hierover?
Ben benieuwd naar jullie meningen hierin!
Vriendelijke groet,
Tom