Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

164
Ik heb beide molens naast elkaar, zowel Eureka Olympus HS, als de Etzmax Medium GBW. De Etzmax gebruik ik voor espresso, de Eureka voor de latte's. Ik heb er al het een en ander over geschreven. Etzmax heeft een accuraat werkend GBW en dat werkt erg makkelijk uit in de praktijk. De Eureka vertoont, itt de Etzmax, bij fijne maling voor espresso statische klompjes. Dat brengt wel meer handelingen in de puckprep met zich mee. Maar wel heel goed maalsel, bij maalsel voor de doublebasket wel clumpless en fluffy. Smaak, zou ik met beide molens weer een espresso moeten malen. Ik meen uit een verleden smaaknuances te proeven maar geen slok op een borrel verschillen. Gebruiksgemak en accuraatheid van de Etzmax is in ieder geval wel next level. Beide molens leveren mooie smaak koffie naar mijn mening.

165
Hier ook onderdeel van de Etzmax-club. Lang over getwijfeld. Budget staat bij mij ook niet op #1, maar ben wel kritisch. Sinds de dag van aankoop gelukkig geen seconde spijt gehad.

De cone's zijn een beetje verwarrend. Light = niet enkel light roast. Heb in het EtzMAX topic hier wel wat uitgebreider over geschreven en Etzinger noemt ze vanaf nu ook All-Purpose (AP cone) om de verwarring uit de lucht te helpen.

Voor thuisgebruik is er geen reden te bedenken om de Medium of Plus te overwegen tenzij je de rode knop wilt. De twee duurdere modellen hebben meer koeling (medium alleen passief, plus ook actief), maar voor <1kg per dag is dat een non-issue.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

167
kraaijcheck schreef:Heeft iemand de EtzMax al eens direct bij Etzibger besteld en enig idee wat de VAT en verzendkosten zijn? Ze hebben mij laten weten dat fe EtzMax light met GBW 1700 euro ex VAT en shipping is. Er zouden mogelijk ook nog taxes/fees bijkomen, afhankelijk van het land.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb dat geprobeerd, maar je wordt doorverwezen naar 1 van de verkooppunten in Duitsland. Er wordt doorgaans wel snel gereageerd op mails.

Afbeelding

168
Tijd voor een next step.
Ik heb nu de DF83 en een Eureka Specialita XL en ook nog een Fellow Ode (gen2) burrs in huis. Ik wil deze alle 3 verkopen en 1 meester grinder hebben. Nu ik mn koffies dankzij het water consistent heb gekregen ben ik opzoek naar net wat meer diepte in de smaak. Volgende experiment moet de grinder worden.

Als ik alle 3 verkoop is er best een aardig budget beschikbaar. Vind het namelijk nog steeds frustrerend dat die simpele koffiebar zonder WDT, zonder al dat gedoe wel die diepte krijgen op een oude la marzocco zonder spannende paddles enz. en ik dat niet voor elkaar krijg.

Lagom P64 zou een optie kunnen zijn.
Atom 80 wellicht
Zelfs stiekem naar een Arduino Mythos 1 gekeken maar ja weet niet of ik zo'n bakbeest heel mooi vind staan ;-)

169
yakneev schreef:Tijd voor een next step.
Ik heb nu de DF83 en een Eureka Specialita XL en ook nog een Fellow Ode (gen2) burrs in huis. Ik wil deze alle 3 verkopen en 1 meester grinder hebben. Nu ik mn koffies dankzij het water consistent heb gekregen ben ik opzoek naar net wat meer diepte in de smaak. Volgende experiment moet de grinder worden.

Als ik alle 3 verkoop is er best een aardig budget beschikbaar. Vind het namelijk nog steeds frustrerend dat die simpele koffiebar zonder WDT, zonder al dat gedoe wel die diepte krijgen op een oude la marzocco zonder spannende paddles enz. en ik dat niet voor elkaar krijg.

Atom 80 wellicht
Zelfs stiekem naar een Arduino Mythos 1 gekeken maar ja weet niet of ik zo'n bakbeest heel mooi vind staan ;-)
Beleving. Die oude La Marzocco, het barretje, iemand maakt voor jou een koffie. Die beleving gaat een P64 je ook niet brengen. Want welke oude molen staat er naast die oude LM?

170
omeCo schreef: za 03 jun 2023, 08:43
yakneev schreef:Tijd voor een next step.

Atom 80 wellicht
Beleving. Die oude La Marzocco, het barretje, iemand maakt voor jou een koffie. Die beleving gaat een P64 je ook niet brengen. Want welke oude molen staat er naast die oude LM?
in dit specifieke geval zo'n hele hele grote mazzer ;-)
Bij man met bril staat zo;n san remo X-ONE (raar ding)