bezerra BZ07 of traditionele E 61

1
Ben nieuw op dit forum en heb al veel gelezen.
Wil een halfautomaat aanschaffen maar weet eigenlijk niet goed te kiezen.
Had de Bezerra BZ 07 op het oog, maar merk dat dit forum toch een overduidelijke voorkeur heeft voor de traditionele apparaten met een E 61 zetgroep.
Vraag aan dit forum wat Bezerra heeft doen besluiten om deze zetgroep te vervangen door een andere,
Begrijp dat er geen octrooi zit op de E61. Waarom dan toch. Wat zijn de voordelen.

Re: bezerra BZ07 of traditionele E 61

2
Volgens mij heb je nog niet genoeg gelezen op dit forum.

Ik ben me in elk geval niet bewust van een overduidelijke voorkeur voor de E61. Er is volgens mij een redelijke consensus dat de Bz07 een mooie, niet te dure optie is. Het grote verschil met de E61 is dat 'ie 2x zo snel warm is, hij heeft geen thermosyfon om de kop warm te houden, maar doet dat electrisch, hij heeft geen pre-infusie en is lekker klein met een moderne uitstraling.

Wellicht is de E61 ietsje vergevensgezinder, voor sommigen heeft 'ie een onweerstaanbare uitstraling, de onderdelen zijn alomtegenwoordig en vooral 2-de hands is het aanbod veel groter.

Wat de overwegingen van Bezzera zijn geweest, daar heb ik geen idee van.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
De Bezzera is een mooi apparaat. Of hij minder vergevingsgezind is dan een E61 weet ik niet, heb nooit een andere gehad. Welke je ook aanschaft, je hebt een paar maanden nodig om er een redelijk bakkie uit te halen. Ik heb er zelf een met PID, maar aan het nut van een PID op deze machine wordt getwijfeld. (Zijn genoeg lijntjes over te vinden op dit forum). Je kunt er in ieder geval op zien waneer je machine op temperatuur is ;-)

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

6
Nauti schreef:Persoonlijk vond ik het niet moeilijk om snel een goede bak te maken toen ik zo een mooie machine aanschafte.
Ik heb waarschijnlijk andere kwaliteiten....hoop ik. ;)

Je hebt wel gelijk, maar ik merk toch dat melk schuimen en andere zaken steeds beter (=lekkerder) gaan naarmate je je apparaat leer kennen.. Ondanks dat ik veel heb gelezen.
Ben nu nog steeds bezig om er een redelijk bak zwarte (hollandse) koffie uit te halen. Weer en uitdaging op zich.

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

8
Ik heb sinds kort een b07 zonder PID.

Ben er zeer tevreden over, lekkere koffie met crema en stabiele resultaten. Wel belangrijk om goede bonenmaler ernaast te hebben, want met de standaard maling van Illy was het geen succes...

Ik moest inderdaad ook even oefenen met de stoompijp, maar inmiddels gaat het best aardig.

groet,

Maarten