Ola!
Een hele tijd geleden heb ik eens een French Press en een Mokapotje via Hema gekocht (om eens te proberen) en te zien of ik het wat vond.
Inmiddels een Comandante maler en een Timemore French Press verder (want die van de Hema ging kapot na 2 keer gebruik, meuk) ben ik in het mokkapotje benieuwd:
Gaat hier een origineel van Bialetti(het blijft de standaard ) ook een echt verschil in smaak geven? Da ding van de Hema krijg ik best een aardige smaak uit, maar ik denk dat er meer te bereiken valt. Het resultaat is al veel verbeterd sinds de Comandante (gewoon standje zoals in hun boekje staat) en ben vooral benieuwd naar ervaringen:
Zou een ekte Bialetti nog een stap verder kunnen gaan in smaak-ontwikkeling, of wellicht een ander merk dat het heel goed doet? Ik doe het volgens de Hoffman methode (koffiebakje goed vol inclusief WDT = ca 23 gram boontjes, heet water tot net onder het ventieltje en een Aeropress filter tegen de de bovenkant aan.).
Uiteraard sta ik ook open voor andere methodes van zetten
Tis ook allemaal zo lekker
Re: Kwaliteitsverschil / smaak?
2Ik voel een niet te proeven verschil tussen aluminium en RVS en kies daarom voor de laatste. Belangrijkste impact op mokapot is natuurlijk gewoon de bonen en de techniek waar hier en elders al meer over te vinden is.
3Mijn ouders kochten vroeger altijd SEB espresso potten in Zwitserland.
Mooie dingen en van aluminium.
Herinner me dat je die eerst moest indraaien voordat het lekker werd.
Waarschijnlijk moest het schoonmaken ook voorzichtig en bv alleen met water.
Iets van oxidehuid denk ik.
Mooie dingen en van aluminium.
Herinner me dat je die eerst moest indraaien voordat het lekker werd.
Waarschijnlijk moest het schoonmaken ook voorzichtig en bv alleen met water.
Iets van oxidehuid denk ik.
4Klopt, dat herken ik ook van de Bialetti seasoning ontstaat door gebruik en haalt de aluminium smaak eraf.
Of er verschil is tussen het origineel en die van de Hema, durf ik niet te zeggen.
Of er verschil is tussen het origineel en die van de Hema, durf ik niet te zeggen.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
5Leuk, mokkapotjes! Een heerlijke manier van koffie zetten. Niet alleen door de lekkere koffie die het oplevert, maar ook omdat ik het proces heerlijk vind. De geur, vlak voordat de koffie eruit komt, is onovertroffen!
In principe denk ik niet dat er veel verschil zit in het merk mokkapot. Ik zou veel meer naar materiaal en grootte kijken. Hoewel er veel discussies zijn over de invloed op de smaak (RVS vs Alu) heb ik voor RVS gekozen, simpel omdat het iets makkelijker schoon te houden is. Dit schoon houden is erg belangrijk en wordt vaak onderschat. Er zijn zelfs mensen die denken dat het goed is om je mokkapot, vooral de alu versie, niet schoon te maken, maar dit geeft een vieze, bittere smaak aan je koffie.
Daarnaast zag ik in een andere post dat je een 6-kops versie hebt. Ik heb deze zelf nooit gehad, maar ik heb begrepen van anderen dat het met een 6-kops erg moeilijk is om (constant) lekkere koffie te maken. Aangeraden wordt om een mokkapot voor maximaal 4 kopjes te nemen.
Los van dit alles zijn het brouw proces en een goede maler en vers gebrande bonen volgens mij veel bepalender voor de smaak dan de mokkapot zelf.
In principe denk ik niet dat er veel verschil zit in het merk mokkapot. Ik zou veel meer naar materiaal en grootte kijken. Hoewel er veel discussies zijn over de invloed op de smaak (RVS vs Alu) heb ik voor RVS gekozen, simpel omdat het iets makkelijker schoon te houden is. Dit schoon houden is erg belangrijk en wordt vaak onderschat. Er zijn zelfs mensen die denken dat het goed is om je mokkapot, vooral de alu versie, niet schoon te maken, maar dit geeft een vieze, bittere smaak aan je koffie.
Daarnaast zag ik in een andere post dat je een 6-kops versie hebt. Ik heb deze zelf nooit gehad, maar ik heb begrepen van anderen dat het met een 6-kops erg moeilijk is om (constant) lekkere koffie te maken. Aangeraden wordt om een mokkapot voor maximaal 4 kopjes te nemen.
Los van dit alles zijn het brouw proces en een goede maler en vers gebrande bonen volgens mij veel bepalender voor de smaak dan de mokkapot zelf.
6Bedankt voor je uitgebreide reactie! (En alle voorgaande reacties uiteraard ook dank)Hmtsjmftsch schreef: vr 26 aug 2022, 12:37 Leuk, mokkapotjes! Een heerlijke manier van koffie zetten. Niet alleen door de lekkere koffie die het oplevert, maar ook omdat ik het proces heerlijk vind. De geur, vlak voordat de koffie eruit komt, is onovertroffen!
Hema staat wel een beetje bekend om net niet spullen, dus vandaar de vraag vooral.
Dat van die 4 kops vs 6 kops had ik nog nergens andere zien staan. Interessant!
Ik ga er nog eens een paar bakkies mee zetten en dan bepalen of ik een ander ga nemen. De verse boontjes, goede maler en (ik hoop) stabiele brouwmethode, die zitten er wel aardig in.
Coffee, sleep, Coffee, repeat
7Ik zet elke morgen koffie met een 6 kops bialetti. Heb ook nog een 2 kops. Geen smaakverschil.Hmtsjmftsch schreef: vr 26 aug 2022, 12:37 Leuk, mokkapotjes! Een heerlijke manier van koffie zetten. Niet alleen door de lekkere koffie die het oplevert, maar ook omdat ik het proces heerlijk vind. De geur, vlak voordat de koffie eruit komt, is onovertroffen!