Beste Forumlezers,
Sinds 3 dagen ben ik in het bezit van een ECAM 23.240. Een automaat (lui aangelegd ) in combinatie met de prijsklasse leek me een juiste optie. Na wat lezen op diverse sites heb ik meteen een kilo Costadoro Master club aangeschaft en als liefhebber van koffie met melk varianten eerst aan de pure boon om te experimenteren. Lang verhaal kort, na een hele middag gorgelen boven de gootsteen, vind ik het lastig om een goede smaak te vinden. Ik hou van kruidig, smaakvol, prikkelend maar niet bitter of zuur.
Via de mogelijkheden van de automaat kom ik voor een espresso niet verder dan een instelling met "sterk aroma" (om maar de koffiehoeveelheid te krijgen zodat de doorloop rond de 20 sec is want deze is behoorlijk rap) en 30 ml via de mijn koffie keuzeknop. Wanneer ik nu de maalgraag zodanig afstel dat deze net niet druppelt, proef ik een (naar mijn idee) overheersend bitter. Ok temp op laag gezet maar dan nog bitter. Molen iets grover gezet en ja, minder bitter maar ook minder smaak. Kortom mijn vraag, loop ik tegen de beperkingen van de autoaat of hoort de Master club bitter te zijn?
Ik had btw ook een lavazza uit de supermarkt maar deze was pruim zuur. Ik ben er ook niet mee verder wezen proberen.
Re: Nieuw in de wereld van zelfgemaakte Espresso
2De grap van een superautomaat is nu juist dat het je zoveel uit handen neemt. Dat is handig, maar ook on-handig als je juist zelf wil experimenteren en "sleutelen aan de smaak". Ik kan niet aan de indruk ontkomen dat gezien je ambitie en enthousiasme een andere keuze wellicht beter was geweest.
Probeer voor de smaak trouwens eens een Monsooned Malabar, die is zacht en kruidig en niet zuur.
Probeer voor de smaak trouwens eens een Monsooned Malabar, die is zacht en kruidig en niet zuur.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Hallo Spironski,
Bedankt voor de reply. Het is gelukkig niet zo dat ik spijt heb van de aankopen maar een beperking is nooit leuk natuurlijk.
Ik heb idd veel gelezen over goede ervaringen wat die monsooned betreft. Deze zal ik zeker proberen. Kan je misschien nog iets roepen over de Master Club of de "bitter" erin hoort bv?
Anderen mogen natuurlijk ook reageren
Bedankt voor de reply. Het is gelukkig niet zo dat ik spijt heb van de aankopen maar een beperking is nooit leuk natuurlijk.
Ik heb idd veel gelezen over goede ervaringen wat die monsooned betreft. Deze zal ik zeker proberen. Kan je misschien nog iets roepen over de Master Club of de "bitter" erin hoort bv?
Anderen mogen natuurlijk ook reageren
4Koffie is inherent bitter. Dat hoort, net als bij pure chocolade en bier.
Overdreven vies bah bitter hoort niet. Intens zuur of onderextractie dunwaterig zuur kan ook als bitter worden ervaren. Een gevoel van 'te bitter' kan ook komen door een overdose waardoor eigenlijk alle smaken te sterk zijn en je tong zegmaar redlined. Als het echt bitter is kan het overextractie zijn of een te hoge temperatuur.
Ik gok op de molen fijner zetten en minder doseren. Temperatuur is tot op een zeker niveau niet heel belangrijk om grote smaakdefecten weg te poetsen.
Overdreven vies bah bitter hoort niet. Intens zuur of onderextractie dunwaterig zuur kan ook als bitter worden ervaren. Een gevoel van 'te bitter' kan ook komen door een overdose waardoor eigenlijk alle smaken te sterk zijn en je tong zegmaar redlined. Als het echt bitter is kan het overextractie zijn of een te hoge temperatuur.
Ik gok op de molen fijner zetten en minder doseren. Temperatuur is tot op een zeker niveau niet heel belangrijk om grote smaakdefecten weg te poetsen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
5Bedankt voor de reacties. ik ben inmiddels iets soepeler geworden in bevindingen. Een bittertje of zuurtje hier en daar zijn tot op zekere hoogte acceptabel.
Heb inmiddels een santos en monsooned geprobeerd die best OK waren. Ben er wel achter dat ik meer van zachte smaak hou. Mrs Rose en santos zijn op dit moment de fijnste. Ook voor een cappu! New York bv is me net ff te hard.
Heb inmiddels een santos en monsooned geprobeerd die best OK waren. Ben er wel achter dat ik meer van zachte smaak hou. Mrs Rose en santos zijn op dit moment de fijnste. Ook voor een cappu! New York bv is me net ff te hard.